Debatt
Amanda Cremon: Ställ om snabbt och plocka andelar på nätet
Den växande efterfrågan på nätmat innebär stora möjligheter till den som står i begrepp att ställa om. Snabbhet, flexibilitet och kvalitet är några ledord på vägen, skriver Amanda Cremon på Strongpoint.
Publicerad: 8 september 2020, 15:53
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Strukturomvandlingen av dagligvaruhandeln mot en ökad e-handel sker i expressfart – och nu även mot en bredare målgrupp. 18 procent av svenskarna uppger enligt en artikel i Dagligvarunytts systertidning Market att de regelbundet handlar sin mat på nätet och det finns anledning att tro att många kunder blir kvar även efter pandemin.
Situationen innebär stora möjligheter för handlare som är snabba att ställa om. För de som anpassar sig och erbjuder e-handel med snabb och flexibel leverans finns stora möjligheter att både skapa mervärde för existerande kunder och vinna nya.
Vi uppmanar fler att våga satsa på e-handel i kombination med befintlig butik. I dag ser vi fler och fler som lyckas i sin satsning – och i ett flertal fall har faktiskt e-handeln gått om butikerna i lönsamhet.
Några tips på vägen till er som funderar på att satsa på e-handel:
Tillsätt ett dedikerat team. De mest lönsamma butikerna i Sverige i dag är de som har dedikerade e-handelsteam.
Skaffa en kundanpassad e-handelssajt med till exempel ”mina vanligaste varor” och lås dig inte i traditionellt butikstänk – tänk på att kunden kommer hitta alla dina kampanjvaror mycket lättare på nätet än i butik. Dra också nytta av den information du redan har om kunden
Inse att kvalitet är a och o. Att leverera rätt vara, av god kvalitet är oerhört viktigt, liksom en bra hantering av ersättningsvaror – uteblivna varor eller dåliga alternativ skapar låg lojalitet.
Satsa på snabbhet. Vi förutspår att expressordrar kommer att öka stort framöver.
Erbjuda flexibilitet och valmöjligheter. Dagens kunder förväntar sig flera leveransalternativ. Click and collect via hämtskåp och drive thru ökar stort men hemleveranserna stiger också.
Fokusera inte enbart på pris. Det finns forskning som visar på ett samband mellan image, kundnöjdhet och lojalitet.
Det vi konstaterar är att skiftet till e-handel inte automatiskt innebär att kunden fortsätter att handla hos sin vanliga kedja. Tvärtom är lojaliteten till den fysiska butiken låg bland e-handelskunderna när de börjar handla mat på nätet, visar en undersökning från Yougov. Ingen aktör kan alltså vara säker på att behålla sina kunder när dessa övergår till att e-handla, så missa inte chansen att redan nu skapa ett attraktivt erbjudande – och kanske samtidigt få chansen att plocka lite marknadsandelar.
Amanda Cremon
Marketing Director, StrongPoint
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.