Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Ny undersökning: Varumärkena i handeln som svenskarna ser som starkast

Publicerad: 18 oktober 2021, 08:59

En ny mätning rankar varumärkena i dagligvaruhandeln som svenskarna ger högst totalbetyg.

Foto: Ellen Larsson

Undersökningsföretaget Yougov har under ett år med förändrade konsumtionsmönster kartlagt svenskarnas upplevelse av varumärkena i dagligvaruhandeln. Här är tio i topp-listan över varumärkena med starkast ställning.


Ämnen i artikeln:

LeverantörUndersökningar

Yougovs CPC-rankning för 2021 är nu sammanställd.

Rankningen av varumärkena i dagligvarusektorn baseras på kundernas betyg i mätningen Yougov Brandindex, som mäter varumärkesstyrkan baserad på fem områden under en tolvmånadersperiod:
Kvalitet
Intryck
Värde för pengarna
Tillfredsställelse
Rekommendationer och rykte

Rankningen baseras på omdömen från en riksrepresentativ population av svenska konsumenter, i åldrar över 18 år, under perioden 1 augusti 2020 till 31 juli 2021.

Här är svenskarnas rankning av varumärken i dagligvaruhandeln, med poängsättning baserad på konsumenternas omdömen:

1: Wasabröd, 37,4
2: Yes, 34,1
3: Västerbottensost, 32,1
4: Kungsörnen, 31,9
5: Marabou, 31,9
6: Pågen, 30,6
7: Arla, 27,5
8: Felix, 26,9
9: Heinz, 26,6
10: Abba, 26,0

Källa: Yougov, CPC-rankning 2021.

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

LeverantörUndersökningar

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.