Analys
HUI tecknar mörk prognos för handeln 2023 – blir dyrare att driva butik
Publicerad: 9 december 2022, 08:35
”För företagen kommer ökade kostnader att påverka resultatet negativt samtidigt som kunderna förväntas spendera mindre”, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research.
Foto: Monika Nilsson Lysell
HUI:s nya prognos spår en tillväxt på 7,0 procent i dagligvaruhandeln 2023. Det gäller löpande priser och är därför drivet av prisökningar. Företagare pressas från två håll, påpekar HUI.
Ämnen i artikeln:
HUIKostnaderna för att driva butik ökar, samtidigt som hushållen väntas spendera mindre pengar i handeln. Det skriver HUI Research i sin nya konjunkturrapport. Det gör att detaljhandelsförsäljningen som helhet väntas minska 2023.
Mätt i fasta priser, då man räknat bort effekten av inflation, minskar detaljhandelsförsäljningen med 4,0 procent under 2023. I löpande priser är prognosen en tillväxt på 4,5 procent 2023.
Det är prisökningar i dagligvaruhandeln som väntas driva tillväxten. Prognosen för dagligvaruhandeln är en tillväxt på 7,0 procent 2023 och 1,0 procent 2024, i löpande priser.
HUI justerar ner sin prognos för sällanköpshandeln 2023, från nolltillväxt till minus tre procent i löpande priser. Under 2024 är prognosen nolltillväxt.
– Hushållens avvaktande inställning till konsumtion blir som mest påtaglig nu under de kommande månaderna. Försäljningsutvecklingen förväntas minska mest i kapitalintensiva branscher kopplade till hemmet där räntehöjningar får störst effekt på konsumtionen, exempelvis byggvaruhandeln, möbel- och heminredningshandeln och elektronikhandeln, säger Emma Hernell, vd på HUI Research, i ett pressmeddelande.
LÄS OCKSÅ: Så ska Eric Lundbergs sparpaket ge lägre priser: ”Ytterligare neddragningar kan inte uteslutas”