"Ica har upplevt kriser förr, men en köttfärsskandal och en återkallad batch av något som vi inte bör äta kan man släcka med några huvuden som får rulla och löften om att det inte ska hända igen. Vad vi ser ser nu är en mental förflyttning, som i slutänden kommer att påverka styrkeförhållandena på livsmedelsmarknaden", skriver Peter Willebrand.
Har Ica verkligen förstått signalerna?
Sveriges största reklamköpare har drabbats av en identitetskris. Sveriges mest framgångsrika och långvariga reklamkoncept saknar plötsligt innehåll och skriker pris högre än alla andra. Nu måste något förändras, men har Ica verkligen förstått signalerna? Det skriver journalisten Peter Willebrand, specialiserad på reklam och varumärken, i en längre essä.
Peter Willebrand
När, hur och varför började vi hata vår Ica-handlare? Samma hat som ligger som ett bubblande och överjäst magsyrelock över vår sociala mediesamtid. Allt ska luftas: en sur uppstötning här,
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 446 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.
Ämnen i artikeln:
Matpriser