Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Analys

Thomas Ohlén: Frågan är om någon aktör lyckas matcha siffrorna från rekordåret

Dagligvaruhandeln har haft ett år med exceptionella säljökningar. Men från och med mars väntar en dämpad verklighet för branschen. Frågan är om någon aktör lyckas att matcha siffrorna från 2020.

Publicerad: 18 Mars 2021, 12:02

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

City GrossCoopHemköpIca KvantumIca MaxiIca NäraIca SupermarketLidlLinas matkasseMathemMat.seTempoWillys

Toapapper, hushållspapper, konserver, frysvaror, hårt bröd, pasta, ris, potatis, havregryn, pulvermos, soppor, morötter.

Ni minns säkert allt som i går.

Bunkring – och tomma hyllor.

Coronapandemins utbrott för litet drygt ett år sedan fick oss att hamstra som aldrig förr så att vi skulle kunna få i oss mat och uträtta våra behov och samtidigt försöka undvika detta hemska virus som på nolltid förändrade Sverige och resten av världen och har orsakat död och lidanden.

Hushållens smått panikartade men förståeliga handlande i mars 2020 fick naturligtvis en enorm påverkan på dagligvaruhandeln.

Försäljningen lyfte enligt Svensk Dagligvaruhandels index med 12,8 procent den månaden trots att påsken inföll först i april – plus att många butiker längs norska och finska gränsen och i stadskärnor och gallerior har tappat massor av besökare och därmed potentiella kunder och intäkter.

Willys är en av de kedjor som har haft bäst försäljningsutveckling under coronapandemin.

Foto: Pontus Edman

Regeringens och myndigheternas rekommendationer och restriktioner, näst intill näringsförbud för restauranger och barer och ytterst små möjligheter att resa utomlands, har inneburit att dagligvaruhandeln i stort kan minnas tillbaka på det utan jämförelse mest framgångsrika året sett till försäljningsutveckling.

Dagligvaruindexet visar också att omsättningstillväxten på rullande tolv månader uppgick till 7,1 procent inklusive utmanande jämförelsetal från januari i fjol och en rejäl dipp i februari i år på grund av stor kalendereffekt till följd av skottdagen.

Det är ändå nästan ingenting mot vad som väntar dagligvaruhandeln nu i mars och de kommande elva månaderna.

Dagligvaruhandelns högsta ledningar, enskilda handlare och butikschefer, har med all sannolikhet räknat med negativ tillväxttakt från och med mars och att nå samma extrema utveckling som för ett år sedan känns som en utopi.

Undantagen i den prognosen och räknat i relativa tal kan bli butiker som drabbats hårdast av coronapandemin och som rimligen inte kan tappa mer än de har gjort det senaste året.

E-handeln har som bekant nått nivåer som ingen kunde förutspå i början av 2020 och på rullande tolv månader uppgick tillväxttakten till 116,2 procent.

Ica Maxi i Kalmar bidrar till jättelyftet för e-handeln.

Foto: Thomas Ohlén

Det är ett tal som rimligen blir svårt att överträffa även med nya vågor av smittan och nya förmaningar om att undvika traditionella butiker.

”Uppsidan” krasst tillväxtmässigt för dagligvaruhandeln är om regeringen förlänger restriktioner för krogarna framåt sommaren eller hösten så att matkronorna stannar kvar i butiker eller i e-handeln.

Men en sådan trist utveckling för krogbranschen är det sannolikt få i dagligvaruhandeln som numera önskar den tidigare hårda konkurrenten.

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.