Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Experten: Dina kunder är antingen ängsliga, impulsiva eller kontrollfreaks – så fångar du dem

Vi älskar att tro på den rationella kunden som vi lugnt kan styra med hjälp av information. Men så funkar det inte i verkligheten, särskilt inte år 2022. Antropologen Katarina Graffman listar tre kundtyper som befinner sig i din butik – och som du måste lära dig att förstå.

Publicerad: 21 juni 2022, 11:38

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Vad jag sett i mina studier så finns det tre olika sätt att ”informera” sig på. Speciellt tydliga blir dessa tre, låt mig kalla dem ”informationsbeteenden”, när man studerar hur människor ”informerar” sig vad gäller matinköp, skriver Katarina Graffman.


Vi älskar information! Vi älskar tron på den rationella individen som inhämtar information och sen fattar ett klokt beslut. Den här rationella individen brukar beskrivas som Homo economicus. 

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev