Dagligvarunytts reportrar analyserar aktuella händelser.
Analys
Ica har varit chanslöst mot Axfood och index ända sedan 2018. Siffrorna i Dagligvarunytts stora grafik visar hur illa det har gått för Ica. Frågan är varför Ica har släppt sin ledande roll – och vad som krävs för att komma tillbaka, skriver Dagligvarunytts Thomas Ohlén i en analys.
Analys
Dagligvaruhandeln får skulden för att matpriserna skenar – och finansminister Elisabeth Svantesson ska på ett möte i dag visa handlingskraft mot Ica, Axfood och Coop. Men priskaoset är inte handelns fel. Dagligvarunytts Thomas Ohlén reder ut vilka de verkliga ”bovarna” är.
Analys
2023 blir ett år av kamp för att trygga ekonomin – för både konsumenter och detaljhandel. I en stor makroanalys listar Ola Nevander sex tecken som varslar om hur omfattande den stundande recessionen blir
Analys
Vi älskar att tro på den rationella kunden som vi lugnt kan styra med hjälp av information. Men så funkar det inte i verkligheten, särskilt inte år 2022. Antropologen Katarina Graffman listar tre kundtyper som befinner sig i din butik – och som du måste lära dig att förstå.
Analys
Förvirringen kring begreppet ”lojalitet” är total – samtidigt som kampen mellan handelns varumärken är hårdare än någonsin. Men nu går det faktiskt äntligen att reda ut vad lojalitet handlar om – och hur ditt företag kan bli mer framgångsrikt. Anna Åkerlund och Fredrik Hallberg på konsultfirman Polarsken tar dig med på en resa i lojalitetens värld, och berättar om:
✓ Varför begreppen ”våra kunder” och ”lojal” är missvisande och orimliga.
✓ Varför vi måste vända på perspektivet – och se marknaden på ett annat sätt.
✓ Överraskande siffrorna från forskningen: ”Vi är vaneköpare”.
✓ Varför majoriteten av kundtappen inte går att förhindra.
✓ Varför stora varumärken vinner.
Analys
Svenska detaljhandlare verkar i en oerhört turbulent omvärld. ”Det nya normala”, som skulle uppstå efter pandemin, har sällan känts så långt borta. I en ny makroanalys, framtagen av analytikern Ola Nevander, djupdyker vi i alla omvärldsfaktorer som påverkar handeln. Läs om:
✓ ”Stagflationsmonstret” – så slår det mot handeln.
✓ Ukrainakrigets effekter på världsekonomin.
✓ Räntehöjningarnas påverkan på dagligvaruhandeln.
✓ Hushållens förväntningar – så länge kommer de att deppa.
✓ Framtidsutsikterna för dagligvaruhandeln och sällanköpshandeln.
✓ Slutsats: Det ser mörkt ut – men kanske inte för alla.
Analys
Icas första rapport sedan de lämnade börsen visar att kedjan fortsätter att tappa mot marknaden och Ica Maxi tycks inte kunna mäta sig med konkurrenternas lågpriserbjudande. Samtidigt är det märkligt tyst om insiderhärvan.
Analys
Axfood rivstartar året genom att ta marknadsandelar inom samtliga segment. Sett till detaljhandeln är det tydligt att Willys är den stora motorn. De stigande livsmedelspriserna skapar goda förutsättningar för lågpriskedjan att fortsätta växa.
Analys
Dagligvaruhandeln har än så länge två segrare 2021. Axfood växte mest i procent av branschens två största. Ica-butikernas säljökning var dock klart högre i kronor. Här kan du se nyckeltalen för branschens två största aktörer.
Analys
Mathem har de senaste tio åren gått med cirka 19 procent i förlust per år. Detta trots att ordinarie priser är över 25 procent högre än hos till exempel hos Willys. Det visar hur svårt det är att tjäna pengar på mat på nätet, skriver Ulf Mazur.
Analys
Undersökningsföretaget Yougov har under ett år med förändrade konsumtionsmönster kartlagt svenskarnas upplevelse av varumärkena i dagligvaruhandeln. Här är tio i topp-listan över varumärkena med starkast ställning.
Analys
Det finns intressanta möjligheter att expandera för City Gross, men också stora utmaningar. Kedjan kommer att locka nya prova på-kunder, men varumärket behöver tydliggöras och det finns en varning för ”Knopfler-effekten”. Det skriver Dagligvarunytts Kalle Östgren.
Analys
Det är ingen överraskning att det är gränshandelskommunerna som tagit mest stryk under det senaste året. Nu gäller det för dem att inte bara slicka såren utan också ha en uthållighet för att stå beredd när strömmen vänder österut igen. Det skriver Dagligvarunytts Susan Berzelius.
Analys
Klimateffekterna har ett högt pris som vi alla är med och betalar. Agneta Renmark skriver om att det är världens hunger efter kött som gör att regnskogen i Amazonas just nu brinner – och att livsmedelsbutikerna kan vara med och påverka hur framtiden ska se ut.