tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredrik Svedjetun: Lidls nya Sverigechef är lika otillgänglig som Kungen

Ledare

Det är lika svårt att få en intervjutid med Lidls nya Sverigechef som med Carl XVI Gustaf. Det är olidligt för oss journalister – och skadligt för Lidl. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.


Isidor Beslic: Avtalsrörelsen kan bli dramatisk – men handeln har grejat det förr

Kommentar

Som brukligt är tonen uppskruvad när handelns parter delar avtalskrav sinsemellan – och det blir sannolikt en tuff balansgång även denna runda. Riskerna för ett förhandlingshaveri är påtagliga, men historiken talar emot. Det skriver Dagligvarunytts Isidor Beslic.

Innehåll från Retail Talks

Nytt avsnitt av Retail Talks: ”Rädda lönsamheten med smart användning av data”

Innehåll från Retail Talks


Lågprisboom kan bli kortvarig när vanans makt är stark

Kommentar

Dagligvaruhandeln hann knappt andas ut efter pandemin innan prisökningarna ställde allt på sin spets. Historiska försäljningstapp präglade 2022, där lågpris var vinnare. Kommer matglädjen tillbaka 2023?


”EMV är här för att stanna – står du stilla kommer gamarna”

Debatt

REPLIK. Många företag verkar provocerade av att det finns konkurrens från återförsäljarnas egna märkesvaror (EMV). De kanske istället borde ta en titt på sig själva, skriver varumärkesstrategen Christian Halsted i ett svar på Håkan Olofssons svidande kritik mot EMV.


ANALYS: 2023 blir en kamp – här är sex faktorer som visar hur hårt krisen slår

Analys

2023 blir ett år av kamp för att trygga ekonomin – för både konsumenter och detaljhandel. I en stor makroanalys listar Ola Nevander sex tecken som varslar om hur omfattande den stundande recessionen blir