Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Coops lågpriskedja Xtra.
Koncept
Inte bara en, utan två Coop-butiker i samma stad byter till Xtra-konceptet på torsdag. Coop Syd vill locka nya kunder och medlemmar på orten där konkurrenten Willys Hemma redan är etablerade.
Ledare
Xtra är en klok satsning som ligger helt rätt i tiden. Men varför är inte alla med på tåget? Och vem sjutton kommer att söka på namnet ”X:-tra”? Det undrar Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Koncept
Coop måste återupprätta kundernas förtroende i de tidigare Netto-butiker som nu blir Xtra. Lyckas man, kan den svenska dagligvarukartan ritas om, tror Rickard Vallöf på McKinsey. Och han gissar att det kan ”hända saker” hos Ica om Xtra blir en succé.
Etablering
En slimmad variant av Coop, där service får stå tillbaka för att ge lägre priser. Det är konceptet som nu snabbt rullas ut i södra och mellersta Sverige. Men långt ifrån alla Coop-föreningar hakar på tåget. Läs om:
✓ Hur Coops största föreningar agerar i Xtra-frågan.
✓ Hyllningarna till konceptet.
✓ Därför väljer flera föreningar bort – eller ställer sig avvaktande till – Xtra.
✓ Svaret på frågan om konkurrenterna ”darrar”.
Kartläggningar
I en unik sammanställning visar Dagligvarunytt var Coops expansion av lågpriskedjan Xtra blir verklighet. Och så berättarna vi hur skärgårdsbutiken på Svartsö lockar välbärgade kunder.
Etablering
Dagens butikspremiär sätter punkt för det knepiga läge Coop Mitt hamnade i med två Coop-butiker bara ett stenkast ifrån varandra. ”Nu får kunden tillbaka den tydliga lågprisbutiken”, säger Magnus Wåhlander, vd.
Etablering
Coops snabba utrullning av lågpriskonceptet Xtra innebär en boom i södra Sverige. Coops Syds vd Martin Runquist avslöjar vilja orter som skyltar om redan till semestern, för att ta upp kampen med lågpriskonkurrenterna.