Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Willys
Digitalisering
Att svenskarna googlar fram recept har blivit en guldgruva för Ica vars receptbank är motorn bakom att bolaget lockar miljontals till sajten varje månad. Och Ica är inte bara störst i branschen utan även ohotad etta bland Sveriges 100 största e-handelsbolag. ”Imponerande prestation”, enligt Bonzers Frida Jungermann.
E-handel
Sedan början av maj erbjuder Willys i Tranås e-handel åt sina kunder. Trots att e-handeln med mat mattats av efter pandemin har första månaden varit en braksuccé. ”För oss har det varit full rulle hela tiden”.
Kartläggningar
Priserna på identiska varor steg rekordmycket i maj. Notan för hushållen blev hela fyra miljarder kronor högre. Lidl och Coop höjde mest – i fysiska butiker respektive online. Här kan du se utvecklingen aktör för aktör i dagligvaruhandeln.
Försäljning
Dagligvarunytt har pratat med handlare och butikschefer på Ica Maxi, Willys och Coop om kundernas reaktioner på prisrallyt. Alla förbereder sig just nu för ytterligare prishöjningar. ”Någonstans behöver kunderna anpassa sig efter mindre pengar i plånboken”, säger Emil Remröd, handlare på Ica Maxi i Katrineholm.
Index
Prisrallyt i butik och bland leverantörer tilltar. I april var prishöjningarna nästan större än under hela fjolåret – och en varugrupp sticker ut när Ukraina-krigets effekter nu slår igenom. ”Det är dramatiska ökningar”, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.
Försäljning
Ökade livsmedelspriser skapar ett större behov av mat till reducerade priser. I dag öppnar Räddningsmissionen sin andra sociala matbutik Maträtt i Göteborg. ”Vi öppnar i precis rätt tid – men det mättar inte behovet”, säger verksamhetschefen Ida-Lina Frisell Aasland.
Kartläggningar
Dagligvarunytt guidar till de hetaste spåren inom foodtech. Men dagligvaruhandeln riskerar att missa tåget, varnar experten. Det läser du om i senaste numret av tidningen.
Försäljning
Axfood levererade en imponerande inledning på året och utklassade ännu en gång marknaden.
Nu förklarar vd:n:
Starkare utvecklingen än index
✓ Willys fortsatt höga säljlyft
✓ Varför e-handeln tappar mindre
✓ Eurocash betydelse för Axfood
✓ Stigande priserna på mat
– Många faktorer påverkar framöver, säger Klas Balkow i en stor intervju.
Analys
Axfood rivstartar året genom att ta marknadsandelar inom samtliga segment. Sett till detaljhandeln är det tydligt att Willys är den stora motorn. De stigande livsmedelspriserna skapar goda förutsättningar för lågpriskedjan att fortsätta växa.
Index
Priserna på identiska dagligvaror steg kraftigt första kvartalet. Nya siffror visar att två av branschens koncept sticker ut. Här kan du se utvecklingen för varje butiksvarumärke.
Försäljning
Muslimernas fastemånad ramadan inleddes den 2 april och pågår i en månad. Högtiden gör ett allt större avtryck i dagligvaruhandeln – åtminstone på butiksnivå. Men kedjornas centrala satsningar dröjer, enligt Dagligvarunytts rundringning.
Investeringar
Dagligvaruhandelns reklamutgifter ökar. Ica har länge varit störst i klassen – men nu knappar konkurrenterna in. ”Vi växer snabbast i branschen”, säger Lidls marknadschef Fredrik Marmbrandt.
Folk och jobb
Annika Pantzar fick sitt första jobb som butikschef som tjugotreåring inom norska Rimi. Nu – 25 år och en lång dagligvarukarriär senare – axlar hon samma roll på drömbutiken Hemköp Frölunda Torg. Berätta mer!
Index
Priskaos är att vänta, enligt experten Ulf Mazur. Flera faktorer ligger i korten – och det finns risk för stora marginaltapp mellan konkurrenterna. ”Det är omöjligt att inte höja priserna i det här läget”, säger han.
E-handel
Skenande drivmedelspriser slår hårt mot åkerinäringen, men i dagsläget innebär det inga höjda konsumentpriser för hemleveranser av mat. För Axfood aktualiserar det däremot behovet av att ställa om e-handelsflottan.
Investeringar
Axfood har blivit en magnet för aktiesparare. Antalet nya ägare har ökat kraftigt på kort tid. ”Nu kan vi faktiskt säga att Axfood är en folkaktie”, säger IR-chefen Alexander Bergendorf.
Index
Maten har blivit nio miljarder dyrare för svenska konsumenter på två månader, enligt Pricetrackerindex. Prisrallyt är långt ifrån över, enligt vd Ulf Mazur – och ingen dagligvaruaktör kommer undan. ”Det vi nu ser är helt extremt”, säger han.
Kartläggningar
Dagligvaruhandeln har fått ny etta – räknat i antalet kunder. Här är siffrorna som avslöjar Willys nya och starkare position. ”Naturligtvis positivt”, säger vd Thomas Evertsson och berättar varför kedjan fortsätter att lyfta.
Folk och jobb
Emelie Korsgaard, som blev butikschef för nyetableringen av Willys i Simrishamn för drygt två år sedan, är redan prisad för sitt arbete. Willys nya stjärnskott är också en av 40 unga som listats bland branschens talanger i Dagligvarunytt.
Kartläggningar
Ica Maxi och Ica Supermarket var jämnstora fram till och med 2016 men sedan dess har stormarknaderna dragit ifrån och i dag svarar de för klart största delen av Ica-butikernas försäljning.
Samma trend syns hos Axfood där Willys drar ifrån Hemköp.
Läs om:
✓ Så mycket ”väger” sex största koncepten
✓ Utvecklingen år för år
✓ Varför andelarna för de stora ökar så mycket
✓ Ledningarnas syn på förändrade balansen
✓ Analytikerns bedömning av kommande försäljning
– Ica ska ha rätt butik på rätt marknad, säger Joakim Bohman på Ica Sverige.
Kartläggningar
Dagligvarunytt har sammanställt samtliga detaljhandelsföretag och varumärken som fällts av Reklamombudsmannen under 2021. Några dagligvaruaktörer finns med på listan över de som misskött sig. ”Det är höga krav på företagen. Det man påstår i reklam måste man kunna bevisa”, säger reklamombudsman Elisabeth Trotzig. Här nedan hittar du hela listan – bolag för bolag.
Folk och jobb
City Gross har förstärkt styrelsen med tre tunga dagligvaruprofiler. Här är ledamöterna som ska vara med och ta kedjan till nästa nivå. ”Vi har en absolut ambition att växa” säger ordföranden Lars Ljungälv.
Näringspolitik
Ica Sverige stoppar försäljningen av produkter som är producerade i Ryssland. ”Varorna plockas bort från hyllorna i butik och leveranser stoppas”, säger sortiment- och inköpsdirektör Andreas Sbrodiglia till Dagligvarunytt.
E-handel
Kortbetalningar dominerar helt i fysiska butiker, men online är även fakturabetalning ett populärt alternativ hos dagligvaruaktörerna. Coop och Axfood använder Klarna, medan Ica har valt en annan leverantör. ”Ett aktivt val”, säger Andreas Carlberg på Ica Banken.
Säkerhet
It-attacker, interna driftstörningar och ett förändrat kundbeteende under pandemin höjer ribban för dagligvaruhandelns betallösningar. Framtidens kund vill handla säkert, enkelt och blixtsnabbt. ”En friktionsfri betalningslösning är 'the holy grail' för en butik”, säger Patrik Müller.
Näringspolitik
Många svenska dagligvaruaktörer vill hjälpa till för att lindra nöden i Ukraina. Hemköpskedjan skänker 100 000 kronor till SOS Barnbyar och Coop låter medlemmarna omvandla sina medlemspoäng till katastrofbistånd via Unicef.
Hållbarhet
Minskat matsvinn, smartare kyla och belysning samt 100 procent fossilfria transporter. Det är några av de förbättringar som lyfts fram i Axfoods års- och hållbarhetsredovisning för 2021. ”Det finns inga genvägar”, säger hållbarhetschefen Åsa Domeij.
Etablering
Willys accelererar ytterligare – och etablerar uppåt 20 butiker från Skurup i söder till Skellefteå i norr. Här är listan över alla kommande etableringar och tidpunkterna. ”Vi får förfrågningar nästan varje vecka”, säger nya etableringschefen Heinz Möller.
Säkerhet
Långa köer, irriterade kunder eller en tillfälligt stängd butik. För att minimera antalet driftstopp rullar Axfood ut ett nytt kassasystem till koncernens alla butiker. ”Stora vinster med att kunna rulla ut till alla samtidigt”, säger IT-chefen Bo Bäckström.
Hållbarhet
Fula fiskar och skeva skivor. Nu lanserar Willys en svinnsmart produktserie i samarbete med leverantörer och Dagab. ”Matsvinn har blivit vår viktigaste hållbarhetsfråga”, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.
Försäljning
Dagligvaruhandeln lyckades växa 2021 – trots tuffa jämförelsetal. Nya siffror visar att en försäljningskanal stack ut rejält. ”Aktörerna har växlat upp sin kapacitet”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Analys
Dagligvaruhandeln har än så länge två segrare 2021. Axfood växte mest i procent av branschens två största. Ica-butikernas säljökning var dock klart högre i kronor. Här kan du se nyckeltalen för branschens två största aktörer.
Analys
Mathem har de senaste tio åren gått med cirka 19 procent i förlust per år. Detta trots att ordinarie priser är över 25 procent högre än hos till exempel hos Willys. Det visar hur svårt det är att tjäna pengar på mat på nätet, skriver Ulf Mazur.
E-handel
Automatisering, hämta-koncept och ökad betalningsvilja bland konsumenter. Det är vägen mot en mer lönsam e-handel med mat, enligt Dagligvarunytts rundringning till branschens aktörer. Willys har redan knäckt nöten - blir 2022 året då även konkurrenterna lyckas?
Etablering
Willys öppnar i centrala Umeå. Det handlar om en butik enligt kedjans Hemma-koncept. ”Vi hoppas att vi kan öppna i slutet av det här året”‚ säger kommunikationschef Johanna Eurén.
Försäljning
Axfood har haft stora framgångar med Willys, Lidl växer kraftigt varje år och snart rullar Coop ut nya lågpriskonceptet Xtra. Satsningarna är inte överraskande eftersom nära en tredjedel av hushållen är starkt prismedvetna.
Läs om:
✓ Prisets ökade betydelse för konsumenterna
✓ Ica-handlares syn på egen lågpriskedja
✓ Ökade fokuset på pris i de fyra Ica-profilerna
✓ Ica-ordföranden om ”polariserade samhället”
– Pris har större betydelse eftersom det är tuffare för en stor del, säger Claes-Göran Sylvén.
Kartläggningar
Ica vässar sig i kampen mot Xtra och de andra lågprisutmanarna. Samtidigt kämpar dagligvarujättarna för att nå lönsamhet i e-handeln. Läs om det och mycket mer i nya numret av Dagligvarunytt.
Försäljning
Willys och Hemköp slog branschens index klart 2021 – och förstärkte Axfoods redan framträdande position.
Nu ger Klas Balkow sin syn på:
✓ Högre marknadsandelen
✓ Willys kommande butiker
✓ E-handelns inbromsning
✓ Coops nya lågpriskedja
✓ Betydelsen av lättade restriktioner
✓ Hemlighetsfulla konkurrenter
– De är inte så transparenta, säger vd:n i en exklusiv intervju med Dagligvarunytt.
Index
Ica är fortsatt det mest empatiska varumärket i dagligvaruhandeln. Men övriga aktörer kommer närmare, visar siffror från Kundempatiindex. ”Den generella nivån har höjts”, säger Michael Dahl som står bakom mätningen.
Kartläggningar
E-handeln tappade nästan var tionde köpare i slutet av 2021. Nya siffror avslöjar vilka i dagligvaruhandeln som var förlorare. ”De följer mer utvecklingen av covid”, säger analytikern Bo Engström.
Etablering
Willys fick nobben till att etablera en butik vid Myråsen i Arvika. Än har kedjan tillsammans med kommunen inte hittat någon alternativ plats. ”Vi får tänka till igen”, säger Anders Garstål på Willys.
Etablering
Willys lockar klart flest starkt prismedvetna hushåll i Sverige. Coops jättesatsning på lågpris kan skaka om marknaden. ”Xtra kan uppfattas som ett intressant alternativ”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Etablering
Coop tar klivet in i lågprishandeln och skapar en kedja som från och med början av mars rullas ut över hela Sverige.
Här kan du läsa allt om Xtra och Coops prisoffensiv:
✓ Antalet butiker på sikt
✓ Typ av butiker som konverteras
✓ Kostnadseffektiva lösningen
✓ Jämförelsen med Coop
✓ Hetaste affärslägena
✓ Främsta konkurrenterna
– Pris är viktigast för många hushåll och vi har lyssnat på kunder och medlemmar, säger Coop Sveriges vd Marie Nygren till Dagligvarunytt om jättesatsningen.
Arbetsliv
Spelavdelningen, delin och kaféet. Det är avdelningarna som ryker först när butikerna tvingas prioritera på grund av alla sjukskrivningar. ”Kärnverksamheten kommer alltid först”, säger Kent Kristofferson, handlare på Ica Maxi i Östersund.
Försäljning
Sex av tio svenskar äter vegetariskt minst en dag i veckan, enligt Axfoods Vegobarometer 2021. Klimat- och miljöskäl är den främsta drivkraften för minskad köttkonsumtion, men även ursprungsmärkning blir en allt viktigare faktor för vilka vegetariska val man gör i matbutiken.
Folk och jobb
Simone Margulies blev för snart två år sedan ansvarig för Hemköp och Tempo – två av koncepten i dagligvaruhandeln som presterar bäst.
I dag förklarar vd:n kedjornas framgång och ger en ärlig bild av utmaningarna.
Läs också om:
✓ Hemköps expansionsplaner
✓ Tempos alla nya butiker
✓ Tydliga kraven från handlarna
✓ Ökade satsningen online
✓ Poängen med kundklubben
✓ Största konkurrenterna
✓ Alla butiksbesök under pandemin
– Vi gör mycket bra men behöver öka förändringstakten, säger Simone Margulies i en stor intervju med Dagligvarunytt.
E-handel
Näthandeln ökar just nu på grund av det tuffa sjukdoms- och smittspridningsläget. Ofta med två till tre dagars längre leveranstider som följd. ”Vi är glada över att kunna hålla en hög servicenivå trots de här extrema förutsättningarna”, säger Johan Lagercrantz, vd på Mathem.
Folk och jobb
Hemmakvälls nya vd är på plats. Dagligvaruveteranen Jan Richter ser stor potential för kedjan. ”Jag tror på att utveckla kunderbjudandet och sälj i flera olika kanaler samt på flera områden”, säger han till Dagligvarunytt.
Innovation
Hur funkar egentligen kedjornas lojalitetsprogram? Och hur stora är de? Dagligvarunytt reder ut hur de olika erbjudandena ser ut hos Ica, Coop, Willys, Hemköp, Lidl och City Gross. Läs om:
✓ Antalet medlemmar och tillväxt.
✓ Hur programmen fungerar och vad kunderna får.
✓ Samarbetspartners.
✓ De senaste förändringarna och hur utvecklingsplanen ser ut framåt.
Folk och jobb
Storaffärer, en dramatisk IT-attack, extremväder som påverkade butikerna och flera vd-byten där en gav extra mycket eko i branschen. Det är något av det vi kommer att minnas från 2021. Men över allt som hände låg, fortsatt, en tung pandemiskugga under hela året.
Folk och jobb
En majoritet av dagligvaruhandelns toppchefer kan glädjas åt rejäla inkomstökningar. Det visar en kartläggning av 40 av branschens försäljningschefers, marknadschefers och vd:ars slutskattesiffror. Läs om:
✓ Enorma inkomstlyft för Axfoods och Bergendahls toppchefer.
✓ Bäst betalda försäljningschefen som drog in 3,5 miljoner kronor.
✓ Willys-chefen som klättrar mot toppen med en ökning på 19 procent.
✓ Ledarnas besked: ”Lönenivån inom handeln står sig bra jämfört med andra branscher.”
✓ Rekryteringskonsulten: ”Större spännvidd på lönerna i dag – svårt att hitta bra kandidater.”
Försäljning
Willys är inne i en stark tillväxtfas och attraherar allt fler konsumenter. ”Vi har ett unikt och tydligt koncept, en aggressiv investeringstakt och överträffar marknadstillväxten år efter år”, säger vd Thomas Evertsson när han talar under Axfoods kapitalmarknadsdag.