Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Produktutveckling
Försäljning
Butiker med manuella diskar kan ställas inför tuffa avväganden i höst, med stigande kostnader och förändrad efterfrågan. Våga utmana synen på utbudet och håll koll på svinnet, är råden från Icas experter.
Innovation
Nu står det klart vilka produkter som är nominerade i Svensk Dagligvaruhandels pris Årets dagligvara. Efter en längre process återstår tre produkter som aspirerar på det åtråvärda priset. ”Betyder rätt mycket att bli vald till Årets dagligvara”, säger bransch-vd Karin Brynell.
Koncept
Lanseringen av Icanders rullar vidare – och nu bygger Ica en större organisation kring konceptet för att möta ett växande intresse. ”De har haft ett fantastiskt resultat”, säger initiativtagaren Mats Bergvall om en av butikerna som satsar på idén.
Hållbarhet
Undrar du vilka handelsrelaterade seminarier som arrangeras i Almedalen? Då kan du ta del av den här listan. På onsdagen arrangerar Dagligvarunytt Future Food Forum – med diskussioner hela dagen om branschens viktigaste frågor.
Hållbarhet
Tillsammans med Volta Greentech och Protos lanserar nu Coop världens första metanreducerade nötkött. Från slutet av juni kan köttet handlas i utvalda Coop-butiker. ”Har överträffat våra förväntningar”, säger Thomas Östlund, vd på Protos.
Personligt
Efter tolv år som vd på Löfbergs bytte Lars Appelqvist kaffe mot kött. Och efter ett år som vd på HK Scan är det nu dags att bredda utbudet – och satsa på baljväxter. ”Intresset för vegetariska produkter har fullständigt exploderat”, säger han.
Försäljning
Ukrainakrisen, osäkerheten och inflationen har satt matpriserna i blixtbelysning. Och när priset blir viktigare för kunden blir de egna märkesvarorna ännu viktigare för dagligvaruhandeln. Läs om:
✓ Produktkategorierna som ökar sin EMV-andel.
✓ Därför spås EMV vända uppåt igen.
✓ Så stor andel av försäljningen är EMV hos de största kedjorna.
✓ Så resonerar EMV-cheferna på Ica, Axfood och Coop.
Kartläggningar
Konsumenterna har högt förtroende för svensk djurhållning, enligt en ny mätning som branschorganisationen Svenskt Kött låtit göra. Men det finns skillnader mellan olika djurslag, där slakten av gris sticker ut som mest ifrågasatt.
Innovation
Den prisbelönta baljväxtfärs som Axfoundation utvecklat av svensk sötlupin, åkerböna och gråärt ska nå ut till en bredare marknad. Uppskalningen av konceptet görs av uppstickaren Färsodlarna.
Butiksinspiration
Konceptet Variera med Vego har lyft försäljningen av vegetariskt inom Hemköpskedjan.
Butiken på Stigbergstorget i Göteborg är särskilt vassa inom segmentet.
– Kunderna hjälper oss att ligga i framkant, säger butikschefen.