Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Pressbyrån
Rapporter
Pandemiåren blev ett par tuffa sådana för Reitan Convenience, ägare av Pressbyrån och 7-Eleven. Nu är kedjan på väg tillbaka till 2019 års nivåer finansiellt, samtidigt som man befäster sin ledande position i hållbarhetssatsningen. ”Möjlighet att leda och definiera hållbarhetsarbetet i den här branschen”, säger Anna Wallenberg, vd för Reitan Convenience i Sverige.
Försäljning
Salladspionjären Picadeli är på väg mot nya försäljningsrekord efter pandemiåren. Nu går det år cirka 240 kilo per salladsbar i veckan när salladssugna kunder återigen vill plocka på sig jobblunchen på språng.
Koncept
”Ni förenklade min vardag”. Den kommentaren uttalade en kund när hen upptäckte att Pressbyrån öppnat en mini-version av butiken nära pendeltågsstationen Odenplan i Stockholm. Nu kan det bli fler Pressbyrån-kiosker.
Folk och jobb
Reitan Convenience Sverige tappar sin inköps- och marknadsdirektör. I maj blir AnnaMaria Carnemark vd för servicehandelsjättens norska verksamhet. ”Jag ser fram emot utmaningen”, säger hon.
Försäljning
När de nygamla restriktionerna presenterades mitt i julhandeln fick handeln med kort varsel än en gång ställa om på grund av ökad smittspridning. Men butikerna är beredda: ”Det var bara att lyfta upp rutinerna igen” säger Annette Linder, Ica Maxi i Motala.
Koncept
Pressbyrån har tagit fram ett mindre – och flyttbart – butikskoncept. ”På det här sättet kan vi etablera oss och erbjuda service på platser som annars inte har det”, säger Reitan Convenience Sveriges bygg- och etableringsdirektör Isak Wondimu.