Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Netto
Rapporter
Netto-butiker i södra Sverige har blivit ett ekonomiskt sänke för Coop. Dagligvarunytt kan avslöja historiskt svaga siffror för ett bolag. Nu tvingas Coop att konvertera butiker ännu en gång – till nya kedjan Xtra.
Kartläggningar
Trots en explosion inom e-handel råder ingen butiksdöd i dagligvaruhandeln. Antalet fysiska butiker blir fler – och fler.
Dagligvarunytt kan nu i en stor kartläggning visa hur butiksutvecklingen ser ut.
Läs om:
✓ Antal butiker hos de fem största aktörerna 2014-2021.
✓ Uppsvinget efter ”dödens år” 2015-2018.
✓ Storaffären – och offensiva satsningar – som ger Coop ett rejält lyft på butikskartan.
✓ Kraftiga minskningen hos Ica-profilen.
✓ Uppstickaren som vuxit i särklass snabbast sedan 2014.
✓ Axfoods och City Gross ambitiösa planer framåt.
Folk och jobb
Lena Björnfot, tidigare i optikerbranschen, blir butikschef i Luleå, Adam Westerling har blivit handlare i Forsa och så har tidigare Netto Sverige- och Dollarstore-bossen Bent Holm fått ett nytt uppdrag.
Försäljning
De tidigare Netto-butikerna ger Coop ett pussel att lösa för att ge en sammanhållen prisbild. Två varianter av Coop-butiker arbetar i dag parallellt med profilerna Xtra och Pekås. Hur ska prisoffensiven bli tydlig för kunderna?
Folk och jobb
Peter Ekström tillträder som ny etableringschef på City Gross. Han kommer närmast från en liknande tjänst på Netto.
– Vi är mycket glada och stolta över att ha lockat till oss en så erfaren och senior chef som Peter, skriver Anders Wennerberg, vd för City Gross på Linkedin.
Personligt
City Gross är tillbaka efter en tung period. Nu växlar stormarknadskedjan upp.
”Vi är inte rädda för att etablera fler butiker”, säger vd:n och handlarsonen Anders Wennerberg.
Podcast
Coop betalade 2,4 miljarder för Netto. En rimlig kostnad, anser reporter Thomas Ohlén i veckans avsnitt av Icanyheter Insikt. Samtidigt gjorde Coop Vardagshandeln en halv miljard i rörelseförlust.
– Det är stora kostnader för omställningarna, men en långsiktig investering.
Försäljning
Icas kampanjtryck sjönk med 5,9 procent första halvåret och var det lägsta på många år.
Däremot växlade lågprisformaten upp.
– Strategin verkar klok med tanke på säljframgångarna, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.