Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Matpriskollen
Index
Priserna fortsätter att öka i handeln, om än i en lägre takt än under rekordmånaderna. Men uppgångarna är fortsatt breda och någon riktig vändning för matprisinflationen finns inte i sikte. ”Min bedömning är att det kommer mer”, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.
Index
Medan kundrörelserna mellan dagligvaruaktörerna intensifieras, mattas prisökningstakten i handeln av något. En kategori sticker ut – samtidigt som kedjorna kommer allt närmre varandra, enligt färska siffror från Matpriskollen. ”Det kan bli lite lugnare framöver”, säger vd Ulf Mazur.
Kartläggningar
Elkostnaderna skenar. På Ica Maxi i Malmö har räkningen på ett år ökat med 669 procent, till nästan en miljon kronor för augusti månad. Läs om detta och mycket mer i nya numret av Dagligvarunytt.
Försäljning
Kampanjer är fortsatt en het potatis inom dagligvaruhandeln. Kundernas jakt har inte gjort att antalet kampanjer ökar, men de bästa erbjudandena blir ännu bättre. ”Om du vill vägra inflation, börja använda dig av extrapriser”.
Index
Butikspriserna fortsatte upp i september. Mathem har gjort en ”priskorrigeringsresa” online medan Ica Maxi fortsatt bejakar sin prisposition gentemot konkurrenten Willys. ”Att de lyckas hålla emot är väldigt intressant”, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.
Kartläggningar
”Rabatter” på noll kronor och ”erbjudanden” under anständighetsgränsen. När lågkonjunkturen står inför dörren och priserna skenar är det en hård kamp om hushållskassan. Men många kampanjer för konsumenterna bakom ljuset, visar en stor granskning från Dagligvarunytt, Market och Resumé, som gett sig ut i butikerna.
– Man vill så absolut berätta om hur billig man är att det nästan blir löjligt, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
✓ Så lockas konsumenter till falska ”klipp” genom marknadsföring.
✓ Skyltningen i butiken – så fångar den konsumentens uppmärksamhet.
✓ Därför skapar nya lagen ett dilemma för handlarna kring ordinariepriset.
✓ Vanliga frasen som dumförklarar konsumenten.
✓ Copyn som utgör vilseledande marknadsföring.
✓ Så stor andel av rabatterna är under tio procent.
✓ Juristens tankar om gråzonerna i rabattdjungeln.
✓ Stora skillnaderna i snittrabatt mellan butikerna.
Kartläggningar
Prisökningarna i butikerna gör att EMV blir allt hetare.
Nya siffror från NielsenIQ visar också att försäljningen ökar – men det ser väldigt olika ut beroende på kategori. Enligt kedjorna finns det potential att växa ännu mer.
– Mejeri och ost är är ett väldigt intressant område, säger Fredrik Zenk på Coop Sverige.
Läs om:
✓ Produktkategorierna som leder ligan – och de som backar.
✓ EMV–cheferna om varugrupper med potential att växa.
✓ Hur lanseringstakten påverkas av kristider.
✓Snabbare prisökningstakt på EMV.
Kartläggningar
Skenande priser på råvaror och energi tynger leverantörerna och man har inte fått igenom sina höjda leveranspriser i tillräckligt hög utsträckning, enligt Livsmedelsföretagen. ”Vi behöver hantera den här krisen tillsammans”, säger Carl Eckerdal.
Index
Aldrig tidigare har matpriserna höjts mer från en månad till en annan, visar färsk data från Matpriskollen – som nu reviderar upp sina prognoser för prisutvecklingen framåt. ”Det kan det bli en riktig härdsmälta”, säger vd Ulf Mazur.
Försäljning
Att priset på Bregott upprör konsumenter märks på såväl sociala medier som i kassaköer. Men det är inget som märks på försäljningen hos varumärkesleverantören Arla – än. ”Minskningen är marginell”, säger försäljningsdirektör Jens Olsson.
Rapporter
Vårens genomgående tema har varit de stigande matpriserna, och det fortsätter. Under juli månad var uppgången större än under hela förra året. ”Vi har inte har sett någon sådan här period sedan 80-talet”, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.
Kartläggningar
Dagligvaruhandelns priser fortsätter uppåt i rask takt. Senaste siffrorna från Matpriskollen visar att priset steg lika mycket under juni månad som under hela 2021. Mest höjde Willys med 1,8 procent.
Försäljning
Dagligvaruhandelns snittkund har 700 kronor mindre i månaden att handla för än tidigare, enligt storbankernas beräkningar. Kampanjvarorna blir viktigare än någonsin, visar Matpriskollens undersökning.
Index
Livsmedelskedjorna har i höjt priserna på egna märkesvaror långt mycket mer än på varor från andra leverantörer. ”Jag blir rätt så häpen. Det är en så tydlig trend, från alla kedjor”, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.
Kartläggningar
Priserna på identiska varor steg rekordmycket i maj. Notan för hushållen blev hela fyra miljarder kronor högre. Här kan du se utvecklingen aktör för aktör i dagligvaruhandeln.
Index
Prisrallyt i butik och bland leverantörer tilltar. I april var prishöjningarna nästan större än under hela fjolåret – och en varugrupp sticker ut när Ukraina-krigets effekter nu slår igenom. ”Det är dramatiska ökningar”, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.
Index
Maten har blivit nio miljarder dyrare för svenska konsumenter på två månader, enligt Pricetrackerindex. Prisrallyt är långt ifrån över, enligt vd Ulf Mazur – och ingen dagligvaruaktör kommer undan. ”Det vi nu ser är helt extremt”, säger han.
Försäljning
Bara under den senaste veckan har kaffepriserna i butik ökat med cirka tio procent – och i år med 25 procent. Det konstaterar Ulf Mazur, vd för Matpriskollen. ”Prisökningarna slår igenom med full kraft lagom till jul”, säger han.
Försäljning
Världen befinner sig i en prischock och matpriserna rusar. Här är faktorerna bakom det internationella kaos som nu når Sverige och experternas analyser:
✓ Hur stora prisökningarna är
✓ Vad utvecklingen beror på
✓ Hur ”den perfekta stormen” uppkommit
✓ Vem som kommer att få ta smällen
✓ Framtiden handeln måste rusta för
Försäljning
Icas kampanjtryck sjönk med 5,9 procent första halvåret och var det lägsta på många år.
Däremot växlade lågprisformaten upp.
– Strategin verkar klok med tanke på säljframgångarna, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.