Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Mathem
E-handel
Medan Coop Butiker och Stormarknader krävt sekretess spelar Mathem med öppna kort i striden om lukrativa kommunavtal. Färska handlingar visar prislappen som gjorde Mathem till vinnare i en upphandling som omfattar 35 000 nya kunder.
E-handel
Kavall köps av Mathem och kommer byta namn till Mathem express. Under det nya namnet ska Mathem driva vidare Kavalls butiker i Stockholm. Samtidigt får Mathem in nytt kapital från Kavalls största ägare.
Ledare
Icon Medialab värderades till 33 miljarder kronor innan företaget förintades i IT-kraschen 2020. Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun ser paralleller till den nuvarande e-handelsyran.
E-handel
Lagret i Larsboda ska bygga lönsamhet, men värderingen har rasat och Mathem summerar året med blygsam tillväxt. Samtidigt sätter räntor och inflation press på e-handeln inför 2023. Läs om:
✓ Synen på ”slakten”
✓ Larsbodas effekt i resultaträkningen
✓ Framtidsanalysen
✓ Nya, viktiga samarbetet
– På lång sikt känner vi oss väldigt trygga med vår position och vår produkt, säger vd Johan Lagercrantz i en längre intervju.
Kartläggningar
Matprisinflationen pressar de redan negativa marginalerna hos uppstickarbolagen inom obemannat. Det visar bokslutskartläggningen i ny numret av Dagligvarunytt, där du också får veta mer om Mathems ras i värdering.
Försäljning
Dagligvaruhandelns omsättning steg kraftigt även i september. Förklaringen var ännu en gång historiskt höga prisökningar. Här alla siffror för fysiska butiker, e-handeln och kanalandelar.
E-handel
Hur går det egentligen för Icas lagersatsning i Brunna? Och Eric Lundberg är ny vd hos marknadsledaren – i sin första stora intervju stakar han ut vägen framåt. Läs det om mycket mer i veckans utgåva av Dagligvarunytt.
Kartläggningar
”Rabatter” på noll kronor och ”erbjudanden” under anständighetsgränsen. När lågkonjunkturen står inför dörren och priserna skenar är det en hård kamp om hushållskassan. Men många kampanjer för konsumenterna bakom ljuset, visar en stor granskning från Dagligvarunytt, Market och Resumé, som gett sig ut i butikerna.
– Man vill så absolut berätta om hur billig man är att det nästan blir löjligt, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
✓ Så lockas konsumenter till falska ”klipp” genom marknadsföring.
✓ Skyltningen i butiken – så fångar den konsumentens uppmärksamhet.
✓ Därför skapar nya lagen ett dilemma för handlarna kring ordinariepriset.
✓ Vanliga frasen som dumförklarar konsumenten.
✓ Copyn som utgör vilseledande marknadsföring.
✓ Så stor andel av rabatterna är under tio procent.
✓ Juristens tankar om gråzonerna i rabattdjungeln.
✓ Stora skillnaderna i snittrabatt mellan butikerna.
Försäljning
Dagligvaruhandelns omsättning steg nästan tvåsiffrigt i augusti. Förklaringen är förstås de fortsatt extraordinära prisökningarna. Men utan den höga inflationen tappade branschen förra månaden.
Försäljning
Axfood är på frammarsch och kunde i fredags presentera en stark kvartalsrapport. Nu berättar Klas Balkow, vd för koncernen, om de positiva siffrorna och hur man möter ett pressat omvärldsläge.
– En exceptionellt turbulent period, säger han.
Kartläggningar
Priserna på identiska varor steg rekordmycket i maj. Notan för hushållen blev hela fyra miljarder kronor högre. Här kan du se utvecklingen aktör för aktör i dagligvaruhandeln.
E-handel
E-handlaren Mathem tar in en halv miljard kronor i en nyemission, där Axfood bidrog med ”betydande belopp”. Målet är nu att nå lönsamhet senast 2024. ”Mathems tillväxtresa fortsätter”, säger vd:n Johan Lagercrantz i en kommentar.
Index
Priserna på identiska dagligvaror steg kraftigt första kvartalet. Nya siffror visar att två av branschens koncept sticker ut. Här kan du se utvecklingen för varje butiksvarumärke.
E-handel
Nu lanserar Mathem expressleveranser. Efter att ha testat tjänsten på befintliga kunder är e-handlaren beredd att gå skarpt. ”Vi har slagit nya orderrekord varje dag”, säger projektledaren Sara Tranarp.
Debatt
Kristianstads kommun har beslutat om nya rutiner för inköp av mat till äldre med hemtjänst. Inköpen ska göras digitalt via Mathem, vilket fungerar dåligt rent praktiskt och innebär att hemtjänstens alla inköp försvinner från den lokala butiken. Det skriver Inger Bodelsson, vars mamma är en av de drabbad.
E-handel
E-handeln tappar fart – och utmaningarna med lönsamheten blir ännu tuffare med skenande leveranskostnader. Mathem måste nu betala hundratusentals kronor extra per månad.
– Samtidigt står drivmedel bara för några tiondelar i procentenheter av vår totala kostnadsbas, säger vd Johan Lagercrantz.
Försäljning
Dagligvaruhandeln lyckades växa 2021 – trots tuffa jämförelsetal. Nya siffror visar att en försäljningskanal stack ut rejält. ”Aktörerna har växlat upp sin kapacitet”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Analys
Mathem har de senaste tio åren gått med cirka 19 procent i förlust per år. Detta trots att ordinarie priser är över 25 procent högre än hos till exempel hos Willys. Det visar hur svårt det är att tjäna pengar på mat på nätet, skriver Ulf Mazur.
E-handel
Automatisering, hämta-koncept och ökad betalningsvilja bland konsumenter. Det är vägen mot en mer lönsam e-handel med mat, enligt Dagligvarunytts rundringning till branschens aktörer. Willys har redan knäckt nöten - blir 2022 året då även konkurrenterna lyckas?
Kartläggningar
E-handeln tappade nästan var tionde köpare i slutet av 2021. Nya siffror avslöjar vilka i dagligvaruhandeln som var förlorare. ”De följer mer utvecklingen av covid”, säger analytikern Bo Engström.
E-handel
Näthandeln ökar just nu på grund av det tuffa sjukdoms- och smittspridningsläget. Ofta med två till tre dagars längre leveranstider som följd. ”Vi är glada över att kunna hålla en hög servicenivå trots de här extrema förutsättningarna”, säger Johan Lagercrantz, vd på Mathem.
Folk och jobb
En majoritet av dagligvaruhandelns toppchefer kan glädjas åt rejäla inkomstökningar. Det visar en kartläggning av 40 av branschens försäljningschefers, marknadschefers och vd:ars slutskattesiffror. Läs om:
✓ Enorma inkomstlyft för Axfoods och Bergendahls toppchefer.
✓ Bäst betalda försäljningschefen som drog in 3,5 miljoner kronor.
✓ Willys-chefen som klättrar mot toppen med en ökning på 19 procent.
✓ Ledarnas besked: ”Lönenivån inom handeln står sig bra jämfört med andra branscher.”
✓ Rekryteringskonsulten: ”Större spännvidd på lönerna i dag – svårt att hitta bra kandidater.”
Kartläggningar
I årets sista nummer av Dagligvarunytt tar vi ett rejält grepp om Coops, Icas, Axfoods och Lidls enorma satsningar på logistik och nya lager. Dessutom kartlägger vi fjällbutikernas utveckling – och berättar storyn om Coop Oskarshamns vändning från botten till toppen.
Logistik
Nu ska Mathems kunder kunna beställa mat online – och få den levererad direkt. ”Utvecklingen inom quick commerce är väldigt intressant”, säger vd Johan Lagercrantz. Inledningsvis lanseras tjänsten på Södermalm i Stockholm.
Försäljning
Dagligvaruhandeln hade god utveckling även i september. Fysiska butiker stod för större delen av försäljningstillväxten. ”Kunderna har successivt återgått till att handla i butik”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Investeringar
Släppta restriktioner öppnar ett nytt läge – nu styr handeln om reklamsatsningarna. Här är siffrorna som visar trenderna. ”Under 2021 skruvar vi upp investeringarna”, säger Linda Klar, Coop Sverige.
Logistik
Samarbetet mellan Mathem och Clas Ohlson rullar vidare. För hemmafixarkedjan ger det en möjlighet att visa upp produkterna i ett sammanhang, säger Peder Apelgren, CDO, Clas Ohlson i ett samtal på Retail Arena.
Hållbarhet
Mathems verksamhet ska bli helt klimatneutral under 2022. Dessutom fastställs målet att uppnå netto noll i utsläpp till 2030. ”Det innebär en stor omställning för vår egen verksamhet – men även för våra kunder och leverantörer”, säger vd Johan Lagercrantz.
E-handel
E-handeln har lockat hundratusentals nya hushåll under pandemin. Men en kommande rapport visar att de flesta tänker överge tjänsten. ”Många går tillbaka till tidigare rutiner”, säger analytikern Bo Engström på GFK.
Kartläggningar
Dagligvarubranschens e-handel har exploderat under pandemin. Men i vilken utsträckning kommer kunderna att fortsätta e-handla dagligvaror när pandemin släpper greppet om Sverige? Det och mycket mer får du veta i nya numret av Dagligvarunytt.
Kartläggningar
City Gross får betydande muskler när Axfood och Dagab blir delägare och partner till stormarknadskedjan. I nya numret av Dagligvarunytt identiferar vi 20 vita fläckar där City Gross kan tänkas slå sig in i den kommande expansionen.
Kartläggningar
Priserna på identiska dagligvaror ökade marginellt i augusti. Ett av branschens koncept låg kvar på samma nivå – för andra månaden i rad. Här kan du se utvecklingen för varje butiksvarumärke.
Försäljning
Dagligvaruhandeln växte också i augusti – trots tufft jämförelsetal. E-handeln kom tillbaka och hade högre kanalandel än förra året. ”Vi får se om det är det nya normala”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Försäljning
Dagligvarukartan har ritats om rejält under coronapandemin. Här är listan med platserna där branschen har påverkats mest. ”Vissa får kämpa för att nå tidigare nivåer”, säger HUI:s analytiker Per Andersson.
Försäljning
Under sommarsäsongen 2021 skeppade Mathem ut 369 ton varor till båtar och bryggor i Stockholms skärgård – och satte därmed försäljningsrekord. ”En populär tjänst som allt fler upptäcker”, säger affärsutvecklingschefen Johan Gertell.
E-handel
E-handeln med drabbades av ett historiskt bakslag i juli. Här är siffrorna som visar kanalens andel – månad för månad. ”Många har längtat till butiken”, säger Ica Maxi-handlaren Patrick Wiberg.
Försäljning
E-handeln med dagligvaror drabbades av ett stort bakslag i juli. Kanalens andel har därmed mer än halverats sedan i våras. ”Kunderna söker sig till fysiska butiker”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.