Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Mat.se
Kartläggningar
Priserna på identiska varor steg rekordmycket i maj. Notan för hushållen blev hela fyra miljarder kronor högre. Här kan du se utvecklingen aktör för aktör i dagligvaruhandeln.
Index
Priserna på identiska dagligvaror steg kraftigt första kvartalet. Nya siffror visar att två av branschens koncept sticker ut. Här kan du se utvecklingen för varje butiksvarumärke.
Försäljning
Dagligvaruhandeln lyckades växa 2021 – trots tuffa jämförelsetal. Nya siffror visar att en försäljningskanal stack ut rejält. ”Aktörerna har växlat upp sin kapacitet”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Kartläggningar
E-handeln tappade nästan var tionde köpare i slutet av 2021. Nya siffror avslöjar vilka i dagligvaruhandeln som var förlorare. ”De följer mer utvecklingen av covid”, säger analytikern Bo Engström.
E-handel
Näthandeln ökar just nu på grund av det tuffa sjukdoms- och smittspridningsläget. Ofta med två till tre dagars längre leveranstider som följd. ”Vi är glada över att kunna hålla en hög servicenivå trots de här extrema förutsättningarna”, säger Johan Lagercrantz, vd på Mathem.
Kartläggningar
Axfood var enda aktör som lockade fler hushåll i slutet av 2021. Samtidigt minskade kundstockarna för övriga i dagligvaruhandeln. Här är utvecklingen för alla butiksvarumärken och e-handeln.
Försäljning
Dagligvaruhandeln hade god utveckling även i september. Fysiska butiker stod för större delen av försäljningstillväxten. ”Kunderna har successivt återgått till att handla i butik”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Investeringar
Släppta restriktioner öppnar ett nytt läge – nu styr handeln om reklamsatsningarna. Här är siffrorna som visar trenderna. ”Under 2021 skruvar vi upp investeringarna”, säger Linda Klar, Coop Sverige.
E-handel
E-handeln har lockat hundratusentals nya hushåll under pandemin. Men en kommande rapport visar att de flesta tänker överge tjänsten. ”Många går tillbaka till tidigare rutiner”, säger analytikern Bo Engström på GFK.
Försäljning
Dagligvaruhandeln växte också i augusti – trots tufft jämförelsetal. E-handeln kom tillbaka och hade högre kanalandel än förra året. ”Vi får se om det är det nya normala”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Försäljning
Dagligvarukartan har ritats om rejält under coronapandemin. Här är listan med platserna där branschen har påverkats mest. ”Vissa får kämpa för att nå tidigare nivåer”, säger HUI:s analytiker Per Andersson.
E-handel
E-handeln med drabbades av ett historiskt bakslag i juli. Här är siffrorna som visar kanalens andel – månad för månad. ”Många har längtat till butiken”, säger Ica Maxi-handlaren Patrick Wiberg.
Försäljning
E-handeln med dagligvaror drabbades av ett stort bakslag i juli. Kanalens andel har därmed mer än halverats sedan i våras. ”Kunderna söker sig till fysiska butiker”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Kartläggningar
Mode, sport och heminredning kan se fram emot ett starkt 2021. Däremot skriver HUI ned prognosen för dagligvaruhandeln. ”Krogarnas comeback är en anledning”, säger analytikern Ola Nevander.
Investeringar
Axfood köper Bergendahls Food – och blir delägare i City Gross. Därmed kan koncernen bli en jätte inom nytt segment. ”Lågpris och stormarknader växer mest på marknaden”, säger vd Klas Balkow.
Kartläggningar
Två av Icas största profiler har höjt priserna mest senaste året. Men det är samtidigt betydande skillnader mellan butikerna. ”Andelen online avgör sannolikt mycket”, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.
Kartläggningar
Dagligvaruhandeln fortsätter att tappa besökare i fysiska butiker. Här är siffrorna som visar hur många hushåll som har lämnat Ica. ”Ökade lojaliteten till online driver utvecklingen”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Kartläggningar
Ica har blivit störst online – och höjer just nu priserna mest. Vissa butiker har justerat dessa med uppåt sex procent i år. ”De ser sannolikt att affären inte är lönsam”, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.
Kartläggningar
Dagligvarupriserna på identiska varor ökar bara marginellt. Men e-handeln sticker ut – med fortsatta justeringar uppåt. ”Butikerna behöver finansiera plocket”, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.
E-handel
Svenskarna handlar rekordmycket online men många butiker avstår tjänsten. Främsta invändningen är inte oväntat bristen på lönsamhet. ”Riskkapital dopar marknaden”, säger Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.
Butiksinspiration
Mat.se rullar ut på vägarna – bokstavligt talat. Under två veckor kommer e-handlare sälja färdiglagad mat från restauranger via en foodtruck som rullar runt i Göteborg. Men inte bara det, varor som diskborstar, mjölk och blommor kommer också att finnas till försäljning.
Index
Dagligvaruhandeln inledde 2021 med en försiktig höjning av priserna. Pricetrackerindex visar att onlinenivån steg något mer. ”Jag kan känna ett behov för butikerna att öka e-handelspriserna rejält”, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.
Kartläggningar
Prisökningarna i dagligvaruhandeln var måttliga januari-september. Exklusiva siffror visar dock att e-handlaren Mat.se sticker ut rejält. Här kan du se hur aktörerna förändrat priserna i fysiska butiker och online.