Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Lojalitet
Nyheter
Ica Supermarket Jämjöhallen är bäst i landet på att uppmärksamma kunderna – bland alla Ica-butiker. Butiken firade resultatet med tårta till 500 kunder. ”Jätteroligt att vårt arbete har gett resultat”, säger butikschefen Jonas Bohlin till Dagligvarunytt.
Analys
Förvirringen kring begreppet ”lojalitet” är total – samtidigt som kampen mellan handelns varumärken är hårdare än någonsin. Men nu går det faktiskt äntligen att reda ut vad lojalitet handlar om – och hur ditt företag kan bli mer framgångsrikt. Anna Åkerlund och Fredrik Hallberg på konsultfirman Polarsken tar dig med på en resa i lojalitetens värld, och berättar om:
✓ Varför begreppen ”våra kunder” och ”lojal” är missvisande och orimliga.
✓ Varför vi måste vända på perspektivet – och se marknaden på ett annat sätt.
✓ Överraskande siffrorna från forskningen: ”Vi är vaneköpare”.
✓ Varför majoriteten av kundtappen inte går att förhindra.
✓ Varför stora varumärken vinner.
Innovation
Efter några år av stora förändringar siktar dagligvarukedjorna nu på att förstärka det lojalitetsprogram de redan har. För Dagligvarunytt berättar cheferna på Ica och Coop om vad som står högst upp på agendan 2022. ”Vi ska bli än mer träffsäkra”, säger Karin Friis, chef för Lojalitet och Kampanj på Coop.
Innovation
Hur funkar egentligen kedjornas lojalitetsprogram? Och hur stora är de? Dagligvarunytt reder ut hur de olika erbjudandena ser ut hos Ica, Coop, Willys, Hemköp, Lidl och City Gross. Läs om:
✓ Antalet medlemmar och tillväxt.
✓ Hur programmen fungerar och vad kunderna får.
✓ Samarbetspartners.
✓ De senaste förändringarna och hur utvecklingsplanen ser ut framåt.
Försäljning
Icas lojalitetsprogram Stammis har lockat 150 000 nya aktiva kunder. Samtidigt har butikerna betalat ut 13 procent mer i bonus i år.
”Vi premierar de lojala kunderna”, säger koncernchefen Per Strömberg.
Hållbarhet
Hemköps nylanserade kundklubb, som ger extra bonus för klimatsmarta köp, har blivit en rejäl snackis i sociala medier.
Men kedjan tar kritiken med ro.
– Det är positivt att frågan om hållbara val diskuteras, säger Hemköps Elin Jarl.
Podcast
Hemköp premierar kunder som gör hållbara val. Veckans poddpanel tror att det här är ett steg in i framtiden. ”Jag tror absolut att fler kommer göra liknande satsningar”, säger Ellen Larsson i veckans avsnitt av Dagligvarunytt Insikt.
Hållbarhet
Hemköp belönar inköp som är bra för klimatet och egna hälsan. Medlemmar i relanserade kundklubben får samtidigt bonus direkt. ”Jag har väldigt höga förväntningar”, säger handlaren Andreas Quist till Dagligvarunytt.