Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Livsmedelstransport
Innovation
Det kokar i foodtech-grytan. Dagligvaruhandeln har varit relativt avvaktande till fenomenet – tills nu. Vi reder ut vilka de viktigaste trenderna och tongivande bolagen är. Läs om:
✓ Det här är foodtech – expertens definition.
✓ Avsaknaden av kompetens i chefsleden: ”De måste ställa sig på tårna nu!”
✓ Storföretagens innovationsiver – ABB förväntas tillverka kockar till livsmedelsindustrin.
✓ Därför har Sverige rätt förutsättningar att lyckas.
✓ Kritiken mot politikerna: ”Man tror att framtiden är att sälja grisprodukter till Kina – det är bara löjligt”.
✓ Trenderna och bolagen att hålla koll på.
Försäljning
I butiken Rysk Deli, som säljer ryska livsmedel och delikatesser, har Rysslands invasion av Ukraina inte påverkat några varuleveranser – än. Men kriget är högst närvarande på andra sätt, berättar butiksägaren Svetlana Dembkiewicz: ”Mina kunder gråter”.
Etablering
När Matmissionens tredje och hittills största sociala butik i dag slår upp dörrarna sker det i samarbete med DLF och Svensk Dagligvaruhandel. ”Matsvinn är en prioriterad fråga för oss”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Hållbarhet
Lidl Sverige växlar upp elektrifieringen av sina transporter och räknar med att minska sina koldioxidutsläpp med cirka 250 ton under nästa år. ”Vi jobbar på bred front för att minska klimatavtrycket från vår logistik”, säger logistikchefen Anna Pärsdotter.
Hållbarhet
Sveriges största Ica-butik siktar på att bli självförsörjande på gurkor och färska kryddörter. ”Vi är övertygade om att det är en satsning som ligger helt rätt i tiden”, säger handlaren Mikael Gadd på Ica Maxi Haninge.
Logistik
Trots att tillgång på mat är helt nödvändigt för människors överlevnad saknas en tydlig plan som säkrar Sveriges livsmedelsproduktion vid en kris. ”Dagligvaruhandeln har ett stort ansvar för att säkra distributionen i värdekedjan”, säger Jenny Asplund, konsult på Macklean.
Försäljning
Världen befinner sig i en prischock och matpriserna rusar. Här är faktorerna bakom det internationella kaos som nu når Sverige och experternas analyser:
✓ Hur stora prisökningarna är
✓ Vad utvecklingen beror på
✓ Hur ”den perfekta stormen” uppkommit
✓ Vem som kommer att få ta smällen
✓ Framtiden handeln måste rusta för
Logistik
Helelektriska tunga lastbilar för matleveranser framhålls allt oftare som ett viktigt led i arbetet med att minska fossila transporter. Men än så länge är det bara tre som är i rull hos de största dagligvaruaktörerna. ”Resan har bara börjat”, säger Helena Blom, transportchef på Axfood.
E-handel
Leveransföretaget Wolt gör som Foodora och öppnar darkstores för snabba leveranser av såväl livsmedel som andra produkter. Den första Wolt Market öppnas i Stockholm i år, därefter ska kedjan expandera i minst tio nya städer under 2022.
Innovation
Vad sägs om en egen mikrofabrik i butiken? Som både kan rena och smaksätta vatten, producera jästa produkter som öl, cider och kombucha – och samtidigt bidra till att göra världen lite bättre.
Nu är allt detta möjligt.
Hållbarhet
Sverige blir ett av de första länderna i världen med att följa upp livsmedelsförluster på nationell nivå. ”Vi vill se var det finns potential till ökad resursanvändning i dialog med branschen”, säger projektledaren Karin Lindow.
Logistik
Från och med i sommar får Polarbröd sällskap av Fazer och Skogaholm i brödbilen, en efterlängtad nyhet även inom dagligvaruhandeln. ”Vi ser mycket positivt på att våra leverantörer tar ett gemensamt ansvar för mer hållbara livsmedelstransporter”, säger Fredrik Klein, affärsområdeschef färskvaror på Ica Sverige.
Lagar & regler
Efter en utdragen domstolsprocess kan Ica Nära Bågen i Umeå få rätt att använda innergården till rundkörning med varutransporter. Men beslutet kan överklagas.
”De har överklagat allt hittills”, säger handlaren Christer Norman.
E-handel
I dag börjar Foodora med sina expressleveranser av livsmedel från den egna butiken på Södermalm i Stockholm till kund.
– Vi rider på den allmänna digitaliseringsvågen och lanserar ett halvår före ursprunglig plan, säger vd Hans Skruvfors.