Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Linas matkasse
Kartläggningar
Matkassebolagen skakas om av tyska jätten Hello Fresh, som intar platsen som svensk marknadsledare bara tre år efter lanseringen. Anrika Middagsfrid skruvar nu på sitt erbjudande för att möta hårdare konkurrens. ”Vi behöver vara på tå nu”, säger vd Malin Wiklander.
Försäljning
Dagligvaruhandelns omsättning steg kraftigt även i september. Förklaringen var ännu en gång historiskt höga prisökningar. Här alla siffror för fysiska butiker, e-handeln och kanalandelar.
Försäljning
Viktväktarna breddar sitt erbjudande i dagligvaruhandeln. I dag levererar City Gross deras matkassar. I december sjösätts en satsning tillsammans med ytterligare en aktör.
Rapporter
LMK Group, som bland annat äger Linas Matkasse, fick en tuff start på året. Omsättningen sjönk med 15,9 procent. Släppta restriktioner kombinerat högre priser ligger bakom tappet, skriver bolaget i delårsrapporten. ”En avmattning för de flesta e-handelssegmenten och en paus i vår tillväxt”, kommenterar vd Walker Kinman.
Försäljning
Dagligvaruhandeln lyckades växa 2021 – trots tuffa jämförelsetal. Nya siffror visar att en försäljningskanal stack ut rejält. ”Aktörerna har växlat upp sin kapacitet”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Rapporter
LMK Group med Linas matkasse tappade fart i Sverige under det tredje kvartalet. Nettoomsättningen sjönk med fyra procent. ”Tillväxten påverkades av återgången till en mer normal miljö”, säger vd Walker Kinman i en kommentar.
Försäljning
Dagligvaruhandeln hade god utveckling även i september. Fysiska butiker stod för större delen av försäljningstillväxten. ”Kunderna har successivt återgått till att handla i butik”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Försäljning
Stjärnkocken Frida Ronge ska få svenskarna att laga japansk mat. Detta är det första i raden av kocksamarbeten som Linas Matkasse ska rulla ut. ”Vi sätter ribban högt”, säger Frida Bredin, varumärkesansvarig på företaget.
E-handel
E-handeln har lockat hundratusentals nya hushåll under pandemin. Men en kommande rapport visar att de flesta tänker överge tjänsten. ”Många går tillbaka till tidigare rutiner”, säger analytikern Bo Engström på GFK.
Försäljning
Dagligvaruhandeln växte också i augusti – trots tufft jämförelsetal. E-handeln kom tillbaka och hade högre kanalandel än förra året. ”Vi får se om det är det nya normala”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
E-handel
E-handeln med drabbades av ett historiskt bakslag i juli. Här är siffrorna som visar kanalens andel – månad för månad. ”Många har längtat till butiken”, säger Ica Maxi-handlaren Patrick Wiberg.
Kartläggningar
Dagligvaruhandeln fortsätter att tappa besökare i fysiska butiker. Här är siffrorna som visar hur många hushåll som har lämnat Ica. ”Ökade lojaliteten till online driver utvecklingen”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Försäljning
Linas Matkasse Group ökade försäljningen med 12,1 procent förra året. Samtidigt levererar de sitt bästa resultat någonsin. ”Nu fortsätter vi det höga tempot in i 2021”, säger vd Walker Kinman.