Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Lidl
Folk och jobb
Maxi-handlaren Dan Mogemark lämnar gränshandeln i Haparanda för att rodda en Supermarket i närliggande Näsbyn. Ica-butiken i Hemse på Gotland lockar hemvändare – och Coop butiker och Stormarknader värvar chef från Lidl Sverige. Läs om dem och fler karriärbyten i veckans Folk och jobb-spalt.
Försäljning
I dagligvaruaktörernas kamp om den växande gruppen prisjägare pågår också en kamp om att vara först ut med prisoffensiver. Dagligvarunytt avslöjar spelet bakom kulisserna i veckans nummer av tidningen. Läs också om hur Axfood fortsätter växa – medan Ica Sverige tappar marknadsandelar.
Kartläggningar
Axfood och Ica presenterar rapporterna för första kvartalet onsdag morgon. Dagligvarunytt kan redan i dag avslöja var hushållen shoppade dagligvaror. Här är siffror för branschens 13 största butikskoncept – och e-handeln.
Folk och jobb
Ica Nära i Årsunda och Ica Supermarket i Årjäng är två av butikerna som fått nya handlare. Dessutom värvar City Gross från Coop Syd och Lidl Sverige lockar återvändare. Det är några av nyheterna i veckans Folk och jobb-spalt.
Försäljning
Lidls beslut om prislättnader fattades mycket snabbt, enligt inköpschef Louise Edgren – som dock avfärdar att draget signalerar en vändning för matprisinflationen. ”Jag tror inte att vi ska förvänta oss stora prisfall inom kort”, säger hon.
Kartläggningar
De är unga, drivna och inspirerande. Dagligvarunytt har tillsammans med våra läsare identifierat 68 talanger upp till 35 år som hyllas av kunder, medarbetare och chefer. Här är 2023 års lista med stjärnor från bland annat Coop, Axfood, Ica och Lidl. Läs om:
✓ Stjärnan som blev ansvarig för ortens enda matvarubutik – efter bara tre dagars praktik.
✓ Den unga butikschefen som av Hemköp-kollega beskrivs som ”en av de bästa sen jag började i butik 1978”.
✓ 24-årige försäljningschefen som utvecklar personal ”på ett otroligt sätt”.
✓ 21-åriga Ica-chefen som hyllas som ”en otrolig problemlösare”, och ”en av de smartaste och mest analytiska” personerna någonsin.
✓ 22-åringen som beslutade att driva den anrika butiken vidare – till bybornas jubel.
✓ Willys-chefen som skapat en ”grym butiksupplevelse”.
Kommentar
Att ledande politiker okritiskt förespråkar billighetslinjen är både naivt och irrationellt, när det är Sveriges extrema importberoende av livsmedel och lantbrukets insatsvaror som gjort oss särskilt utsatta för stigande världsmarknadspriser och fallande kronkurs. Svantesson och Kristersson det är dags att lyfta blicken, skriver Dagligvarunytts Ellen Larsson.
Försäljning
Att lilla Lidl lyckades få storspelarna att röra sig i prisfrågan är delvis förvånande, enligt Matpriskollens vd Ulf Mazur. Vad som nu väntar gällande prisökningstakten är oklart – liksom var notan hamnar. ”Det är sällan någon som tjänar på ett priskrig”, säger han.
Försäljning
Lidl stora prissänkning träder i kraft i dag, måndag. Lågpriskedjan förväntar sig en kundanstormning – och försöker se till att varorna inte tar slut. "Nyheten om våra frysta och sänkta priser har tagits emot väldigt positivt", säger presschef Nahir Aslan.
Nyheter
Det stormar kring prishöjningarna i handeln. Dagligvarunytt har fångat upp sju infekterade frågor om prisutvecklingen – och berättar vad vi hittills vet om matprisrallyt.
• Har priserna i Sverige ökat mer än i jämförbara länder?
• Vilka är de drivande orsakerna bakom matprisinflationen?
• Höjer handeln mer än vad de behöver?
• Höjer Coop mer än övriga aktörer?
• Hur höga är marginalerna i dagligvaruhandeln?
• Vrede riktas mot Ica-handlare som påstås tjäna pengar i inflationen, är det så?
• Lidl har gått ut med att de sänker och fryser priser. Är Lidl ledande bäst på att hålla tillbaka inflationen?
Näringspolitik
Lidls utspel om att de sänker och fryser priset på hundratals får tummen upp av statsministern – som vill att fler aktörer går i deras fotspår. ”Jag tycker att alla ska göra allt man kan för att hjälpa familjer att klara att ha mat för dagen”, säger han till TT.
Nyheter
När det gäller att nå fler kunder har Lidl redan inlett året som överlägset bäst i branschen. Nu sänker – och fryser – Lidl priserna på en mängd varor. GFK:s analytiker Bo Engström tror att prisutspelet stärker Lidls position.
Näringspolitik
Från och med måndag kommer Lidl att sänka och låsa priset på ett stort antal varor. ”Med vår affärsmodell där vi alltid pressar priserna har vi som aktör i dagligvarubranschen ett stort ansvar”, säger Sverigechefen Jakob Josefsson.
Kartläggningar
Dagligvaruhandeln skakas om av fortsatt skenande priser – och kundrörelserna mellan butikerna har aldrig varit så stora.
Läs om:
✓ Exceptionella lyftet för de största: ”Jagar pris.”
✓ Så många svenskar handlade hos branschens etta.
✓ Enda stormarknaden som växer: ”Trenden positiv.”
✓ Bakslagen under vintern för Icas ledande profiler.
✓ Tvärnit för uppstickaren: ”Behöver öka tillgängligheten.”
Nyheter
Är kommunerna framtiden när privathushållens intresse för e-handel viker? Och hur ska Lidls nya Sverigechef se till att kedjans tillväxt fortsätter, även när konsumenternas prisfokus mattas av? Läs mer om detta och mycket mer i veckans upplaga av Dagligvarunytt.
Försäljning
STOR INTERVJU. Lidl firar 20 år i Sverige och attraherar nya kunder i rekordfart. Nya landschefen Jakob Josefsson öppnar nu upp om succén – och avslöjar Lidls plan för fortsatt framgång.
Läs om:
✓ Mediehanteringen: "Inte försökt undvika"
✓ Tillväxten 2022
✓ Varumärkesrockaden
✓ Så tänker Lidl förvalta nya kunderna
✓ Etableringarna: "Letar lägen"
– Vår ambition är att ta fler andelar, säger han.
Kartläggningar
Dagligvaruhandeln sväller – med tusentals nya medarbetare. Det visar Dagligvarunytts granskning av jättarna i branschen.
Läs om:
✓ Så många fler jobbar på Ica Gruppen och Ica Sverige.
✓ Därför har Axfood anställt så många nya.
✓ Lågpriskedjornas enorma ökning – på bara fem år.
✓ Coops nya jätte – efter omskrivna fusionen.
✓ CBS stora minskning efter alla spektakulära affärer.
Nyheter
Lidl har flera gånger varit snabba med att koppla sitt varumärke till företeelser som trendar i sociala medier. Nu kan lågpriskedjan vinna ett prestigefullt PR-pris för ett inlägg på Instagram. ”Vi vet vad vi ska agera på”, säger presschefen Nahir Aslan.
Läs om:
√ Samarbetet bakom framgångarna.
√ Strategin för att undvika fallgropar.
√ Om det unika kring Lidl #Swedengate.
Kartläggningar
Under årets inledande månader accelererade kundernas jakt på bäst pris på sina favoritvarumärken Data över sökhistoriken i appen Ereklamblad avslöjar kundernas sjunkande lojalitet med ”sin” butik.
Läs om:
√ Populäraste varumärket – som får kunder att byta butik.
√ Kedjornas vanligaste kampanjvaror.
√ Vilka kedjor som ökat – och minskat – antal kampanjvaror.
√ Så lirar kedjornas kampanjer med de populäraste varorna: ”Reklamblad handlar också om att inspirera kunden”
Investeringar
Willys, City Gross och Lidl minskade sina investeringar i reklam under 2022. Nu delar de med sig av strategierna 2023 – och Lidl avslöjar hur prisade kampanjen ”Sån är Lidl” slagit ut. ”Vi är mitt i vår varumärkesresa”, säger marknadschef Fredrik Marmbrandt.
Index
Dagligvaruhandelns fem favoriter förstärker greppet om marknaden – på flera sätt. Det visar årssiffror som Dagligvarunytt kan presentera exklusivt i dag.
Läs om:
✓ Alla kundströmmarna i branschen 2022 – kedja för kedja.
✓ Tungviktarnas rekord: ”Alla nyckeltalen pekade uppåt.”
✓ Coop-butikerna som lockar fler svenskar än Ica Maxi.
✓ Ica-profilens klättring i toppen: ”Handlar bostadsnära.”
✓ Axfoods och Coops tydliga framryckning – närmar sig Ica.
✓ Icas historiska och ointagliga ledning: ”Svårt att nå.”
Ledare
Det är lika svårt att få en intervjutid med Lidls nya Sverigechef som med Carl XVI Gustaf. Det är olidligt för oss journalister – och skadligt för Lidl. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun.
Personligt
Lidls reklamkoncept Sån är Lidl prisades när årets upplaga av 100-wattaren gick av stapeln i går. ”Vi överraskar och bjuder på skratt”, säger Robert Stekovic, kommersiell direktör för Lidl Sverige, i en kommentar.
Nyheter
Vad tycker konsumenterna om dagligvaruaktörernas butiker, egentligen? Det har Dagligvarunytt sökt svar på med hjälp av analysföretaget Xtreme. Läs om:
√ Förklaringen till Lidls snabba tillväxt.
√ Stora – och eskalerande – problemet i Icas varumärke.
√ Experten: "Det är tydligt en negativ trend".
Försäljning
Pressade svenska hushåll söker ekonomiskt stöd hos Willys. Lågpriskedjans tillväxt saknar motstycke i dagligvaruhandeln. Frågan är om Icas motattack kan få kunder att komma tillbaka, skriver Dagligvarunytts Thomas Ohlén.
Digitalisering
Alla prisjusteringar förra året skapade merarbete för många butiker. Nu rullar Lidl Sverige ut elektroniska hyllplansetiketter i samtliga butiker. ”Det sparar tid – och pengar”, säger presschefen Nahir Aslan.
Index
Willys och Lidl fortsätter att värva kunder i historiskt hög takt och ökar avståndet ner till Ica Maxi.
Läs om:
✓ Kundströmmarna fjärde kvartalet – aktör för aktör.
✓ Rekorden för ettan och tvåan: ”Gynnar de kedjorna.”
✓ Drömstarten för Coops prioriterade butikssatsning.
✓ Tunga tappet för Ica Maxi: ”Priset så dominerande.”
✓ Coops återkomst och segern över Axfood och Ica.
Folk och jobb
Två branschbytare, en återvändare, en intern karriär – och nya butikschefer i Ludvika och Storlien. Det är några av karriärstegen som tagits inom dagligvarubranschen. Läs mer om årets första Folk- och jobb nyheter här:
Säkerhet
Inom Lidl uppmuntras medarbetare att hänvisa anhöriga i kassakön till en annan kassa. En anonym kund säger till Skånska Dagbladet att rutinen är kränkande, medan facket ser positivt på rutinen.
Nyheter
Försäljningsutvecklingen i handeln är historiskt dålig. De pågående prisökningarna leder nu till stora förändringar på marknaden, enligt två experter.
Läs om:
√ Dagligvaruraset 2022
√ Utmanad maktbalans: "Jätteljus framtid"
√ Nya kundmönstret: "Multilojala som aldrig förr"
√ Prisprognosen och försäljningsutvecklingen 2023
– Vi har bara sett början på detta, säger Ulf Johansson vid Lunds universitet.
Etablering
Har du plats för en Lidl? Det undrar lågpriskedjan i en annons där man söker både nya lägen och nya medarbetare till fastighetsavdelningen. "Vi positionerar oss för ytterligare tillväxt”, säger presschef Nahir Aslan.
Nyheter
Området runt Munksjön i Jönköping har genomgått en stor förvandling det senaste årtiondet. Dagligvarunytt besöker den första – och den senast öppnade – matbutiken i området. "Starten blev en succé på alla vis", säger butikschefen Yasmine Ingesson på Lidls nyaste butik.
Försäljning
Det blir allt tydligare att kunderna börjar flockas kring Lidl. Kedjan når nu fler hushåll än Ica Maxi – för första gången någonsin. “Självklart spelar konsumenternas ökade prismedvetenhet en roll”, säger finansdirektör Martin Kauffner.
Debatt
”Efter femtio år på butikshyllorna har Eldorado gått från varumärke till varumörker – ett bygge utfört med spade. Varje gång namnet trycks på en produkt sjunker värdet.” Det skriver varumärkesstrategen Håkan Olofsson i en svidande kritik av dagligvaruhandelns egna varumärken.
Arbetsliv
Efter att Ica Sverige aviserat stora nedskärningar, kontrar konkurrenten Lidl med ett offensivt besked. ”Vi arbetar i första hand för att kunna växa ytterligare och fortsätta utveckla våra befintliga processer, snarare än att lansera sparprogram”, säger presschefen Nahir Aslan.
Investeringar
Butiksinvesteringarna i handeln ligger på en hög historisk nivå, visar Dagligvarunytts sammanställning. Mer än 500 butiker uppdateras 2022 – men takten riskerar att sakta in när handlare möter tuffare ekonomiska villkor. Läs om:
✓ Lidl snart klara med nya konceptet
✓ Tillväxtmaskinen Willys förnyelseplaner
✓ Icas monstersiffra
– Det finns ett behov av att möta kundernas förväntningar, säger Lars Wijk, förnyelseansvarig för Ica Nära.
Kartläggningar
Inflationsekonomin får hushållen att jaga lägre priser – och därmed förändras kundströmmarna radikalt.
Läs om:
✓ Jätteförflyttningen: ”De handlar i fler butiker än tidigare.”
✓ Stora och små butikerna värvar flest kunder.
✓ Ettans nya styrkebesked: ”Lyckas dessutom öka lojaliteten.”
✓ Enda kedjan som förlorar kunder.
✓ Huvudkonkurrenternas lyft: ”Kampanjer som lyckas.”
Etablering
Lidl har nu fått tillgång till en nybyggd lokal det växande bostadsområdet Partille Port. Under första kvartalet 2023 öppnar butiken, säger fastighetschef Christoffer Wennergren i en intervju med Partille tidning.
Etablering
Lågpriskedjan Lidl vill öppna en ny butik i Eslöv, men fördröjs av – ödlor. Genom att följa kommunens kravlista för att skydda den fridlysta arten kan den nya detaljplanen klubbas igenom. ”Det här har fördröjt projektet ett halvår.”
Kartläggningar
Willys och Lidl fortsätter att vinna mark när konsumenterna jagar lägst pris – samtidigt sviker kunderna Ica Maxi. Läs mer i det nya numret av Dagligvarunytt som också ger en exklusiv guidning av Axfoods nya, högautomatiserade jättelager.
Kartläggningar
Hushållens jakt på lägre priser gör att kundströmmarna i dagligvaruhandeln förändras i snabb takt.
Läs om:
✓ Willys historiska siffra – nära nästa milstolpe.
✓ Enorma tillväxten för Lidl från en redan hög nivå.
✓ Sveket från Ica Maxis kunder: ”Lägger större del hos Willys.”
✓ Kampanjerna som lyfter Hemköp och Ica Maxi.
✓ Coops prisgaranti till medlemmar: ”Kan skapa lojalitet”
Kommentar
När inflationen för första gången på 40 år börjar ta stora tuggor ur medelklassens lönekuvert sker en mental förflyttning. Nu måste Ica förmedla rätt bild - annars slukar lågpriskedjorna alla kunder, skriver journalisten Peter Willebrand.
Etablering
När tjänstemännen sa nej till Lidls etableringsplaner svarade lågpriskedjan med ett fem sidor långt och skarpt formulerat brev. Att Lidl får nej på en tomt som har Coop som granne tycker etableringschef Johan Vennerström är ”absurt”.
Etablering
Lidl fortsätter att ta marknadsandelar i Sverige och lockar allt fler kunder till sina butiker. Men butiksexpansionen har slagit av på takten de senaste åren. ”Vi planerar för en fortsatt expansion”, säger fastighetsdirektör Carl Balcer.
Kartläggningar
Medan Ica tappar mark kliver lågpriskedjorna framåt med stora kliv. I nya numret av Dagligvarunytt får du hela bilden av kedjornas expansionsplaner. Vi berättar också om strulet i processen med att integrera City Gross i Axfood.
Försäljning
Lågprisaktörer som Lidl och Willys slukar kunder, medan Icas butiker jobbar i rejäl motvind. Varför? Dagligvarunytt kan i dag presentera en färsk undersökning som visar hur kunderna uppfattar de olika kedjorna. Och det är ingen rolig läsning för Icas direktörer. Läs om:
✓ Raset började i april månad – så snabbt förändras konsumenternas uppfattning om Ica.
✓ Kraftiga ökningen av kunder som upplever Ica som ”ej prisvärd”.
✓ Hur andelen ”senaste köp” hos Ica tydligt följer kurvan i ”prisvärdhet” nedåt.
✓ Expertens analys: ”Människor som tidigare aldrig reflekterat över prisskillnader har fått en annan radar.”
Försäljning
Willys och Lidl har starkast prisimage – och lockar många nya köpare. Nu ger tunga analytiker sin syn på effekterna för andra aktörer i branschen. ”Läget kommer att bli smärtsamt för Ica och Coop”, spår Jonas Arnberg.
Försäljning
Dagligvaruhandelns omsättning steg kraftigt även i september. Förklaringen var ännu en gång historiskt höga prisökningar. Här alla siffror för fysiska butiker, e-handeln och kanalandelar.
Butiksinspiration
Coop, Willys och Lidl slåss om den åtråvärda titeln i premiärupplagan av Market Awards som delas ut 19 oktober. ”Våra medarbetare skulle förtjäna den här titeln”, säger Willys vd Thomas Evertsson.
Kartläggningar
Elkostnaderna skenar. På Ica Maxi i Malmö har räkningen på ett år ökat med 669 procent, till nästan en miljon kronor för augusti månad. Läs om detta och mycket mer i nya numret av Dagligvarunytt.
Kartläggningar
Lidl har rekordmånga kunder – och hotar Ica Maxi. Men landschefen siktar på högre marknadsandel. ”Det här är ett steg på vägen”, säger Johan Augustsson om siffrorna som Dagligvarunytt presenterar i dag.
Kartläggningar
”Rabatter” på noll kronor och ”erbjudanden” under anständighetsgränsen. När lågkonjunkturen står inför dörren och priserna skenar är det en hård kamp om hushållskassan. Men många kampanjer för konsumenterna bakom ljuset, visar en stor granskning från Dagligvarunytt, Market och Resumé, som gett sig ut i butikerna.
– Man vill så absolut berätta om hur billig man är att det nästan blir löjligt, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
✓ Så lockas konsumenter till falska ”klipp” genom marknadsföring.
✓ Skyltningen i butiken – så fångar den konsumentens uppmärksamhet.
✓ Därför skapar nya lagen ett dilemma för handlarna kring ordinariepriset.
✓ Vanliga frasen som dumförklarar konsumenten.
✓ Copyn som utgör vilseledande marknadsföring.
✓ Så stor andel av rabatterna är under tio procent.
✓ Juristens tankar om gråzonerna i rabattdjungeln.
✓ Stora skillnaderna i snittrabatt mellan butikerna.
Försäljning
Prisnivån har lagt sig på en platå – och det lär dröja innan hushållens köpkraft återhämtar sig. Det var ett av flera budskap som framkom på ett extrainsatt seminarium om prisutvecklingen i Svensk Dagligvaruhandels regi. ”Det är en felaktig och dåligt underbyggd analys”, sa Dagabs vice vd Peter Holm om oligopolkritiken som riktats mot handeln.
Kartläggningar
Högre priser på el, drivmedel och mat och kraftigt höjd ränta får hushållen att intensifiera jakten på lägre priser. Dagligvarunytt kan i dag presentera siffror visar på en dramatisk utveckling när det gäller kundströmmarna mellan butikerna.
Läs om:
✓ Kundstockens storlek – aktör för aktör.
✓ Kedjorna som når rekordmånga svenskar.
✓ Utmanarens osannolika kvartalslyft.
✓ Konkurrenterna som hotar Ica Maxi i toppen.
✓ Coops stora vändning – tack vare nya kedjan.
– Den som kan leverera vad kunderna vill ha i dag är vinnare, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Kartläggningar
Kommer amerikanska Costco bli en lika stark kundmagnet som Ikea, eller kommer kunderna avskräckas av medlemskapet? Dagligvarunytt har samlat tio röster från handeln, som alla har olika bild av vilken påverkan Costcos etablering får.
✓ Skeptiske försäljningschefen: ”Vi får se om konceptet funkar”
✓ Kunden: Kommer jämföra med Lidls priser
✓ Konkurrenten: ”Gäller att vara på tå”
Personligt
Efter fyra år som Sverigechef lämnar Johan Augustsson Lidl, företaget han varit troget i 20 år. I livet efter Lidl ser han fram emot att byta livsmedelslogistiken mot familjelogistiken.
Försäljning
Dagligvaruhandelns omsättning steg nästan tvåsiffrigt i augusti. Förklaringen är förstås de fortsatt extraordinära prisökningarna. Men utan den höga inflationen tappade branschen förra månaden.