Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Lågpris
Etablering
Efter mindre än ett år som butikschef fick Jonatan Ekelund besked om att butiken skulle byta profil. Efter en intensiv inkörningsperiod vill han nu dela med sig av erfarenheterna till andra inom Coop Butiker och Stormarknader.
Etablering
Coop har stora säljframgångar med sin nya lågpriskedja. KF:s och Coop Sveriges ordförande vill dock se snabbare etableringstakt. ”Det behövs en mycket större satsning på Xtra”, säger Leif Linde och avslöjar hur många butiker han vill ha.
Försäljning
Lidl stora prissänkning träder i kraft i dag, måndag. Lågpriskedjan förväntar sig en kundanstormning – och försöker se till att varorna inte tar slut. "Nyheten om våra frysta och sänkta priser har tagits emot väldigt positivt", säger presschef Nahir Aslan.
Försäljning
STOR INTERVJU. Lidl firar 20 år i Sverige och attraherar nya kunder i rekordfart. Nya landschefen Jakob Josefsson öppnar nu upp om succén – och avslöjar Lidls plan för fortsatt framgång. Läs om:✓ Mediehanteringen: "Inte försökt undvika"✓ Tillväxten 2022✓ Varumärkesrockaden✓ Så tänker Lidl förvalta nya kunderna✓ Etableringarna: "Letar lägen"– Vår ambition är att ta fler andelar, säger han.
Nyheter
Sveriges nyaste lågpriskedja Xtra har rullat ut en digital lösning kring kampanjer och erbjudanden som är unik för den svenska marknaden. ”En stor automatiseringsgrad skapar också en effektiv produktion”, säger Coop Sveriges marknadschef Johan Öhlin.
Hållbarhet
Butikerna kämpar med sin ekonomi och letar nya sätt att sälja varor. Flera har sökt sig till maträddar-appen Too good to go. ”Vi har sett en extrem tillväxt i antalet anslutna butiker under hösten”, säger Sverigechefen Sofia Edholm.
Nyheter
Ica kämpar med prissättningen och fortsätter att tappa kunder till Lidl och Willys. Men kanske går lösningen att hitta internt – hos Ica Hajen lågpris i Varberg. ”Vi har skapat en väldigt effektiv butiksdrift”, säger ställföreträdande handlaren Victor Andersson.
Försäljning
Lågt pris tack vare stora inköp är ett av Costcos säljargument. Nu har Prisjakt jämfört priserna på Costo i Arninge med andra butikers, och upptäckt att det i många fall är billigare att handla hos andra kedjor.
Ledare
Aftonbladet och andra medier matar ut en onyanserad och fördomsfull bild av giriga Ica-handlare som gör ”övervinster”. Det skriver Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun – och ringar in de verkliga problemen hösten 2022. Ytterst handlar det om butiksdöd.
Kommentar
När inflationen för första gången på 40 år börjar ta stora tuggor ur medelklassens lönekuvert sker en mental förflyttning. Nu måste Ica förmedla rätt bild - annars slukar lågpriskedjorna alla kunder, skriver journalisten Peter Willebrand.
Försäljning
Pekås ser just nu stora försäljningsökningar, och kämpar för att få ut tillräckliga volymer av kampanjvaror i de 15 butikerna. ”I början var vi lite överrumplade”, säger vd Tony Carlsson.
Försäljning
Lågprisaktörer som Lidl och Willys slukar kunder, medan Icas butiker jobbar i rejäl motvind. Varför? Dagligvarunytt kan i dag presentera en färsk undersökning som visar hur kunderna uppfattar de olika kedjorna. Och det är ingen rolig läsning för Icas direktörer. Läs om:
✓ Raset började i april månad – så snabbt förändras konsumenternas uppfattning om Ica.
✓ Kraftiga ökningen av kunder som upplever Ica som ”ej prisvärd”.
✓ Hur andelen ”senaste köp” hos Ica tydligt följer kurvan i ”prisvärdhet” nedåt.
✓ Expertens analys: ”Människor som tidigare aldrig reflekterat över prisskillnader har fått en annan radar.”
Försäljning
Att Ica-butikerna inte har rekryterat fler kunder under sommarmånaderna, medan lågprisaktörerna flyttat fram sina positioner ställer nya krav på Icas organisation. Men det finns flera motdrag – och taggade medarbetare.
Läs om:
✓ Det lokala samarbetet som har vässat Ica Sveriges arbete.
✓ Det skärpta kampanjfokuset.
✓ Butikernas strategier för att möta konkurrensen lokalt.
– Vi kör på i stället för att bromsa, säger Marcus Åsberg, delägare till Ica Supermarket i Bromma.
Etablering
Det har gått drygt ett år sedan Coop Väst tog täten och startade fyra pilotbutiker av lågpriskonceptet Xtra. Nu berättar föreningens försäljningschef Peter Nordman om det första året – och framtidsplanerna.
E-handel
Matsmart har stängt ännu en finansieringsrunda. E-handelsbolaget lyckades locka 400 miljoner kronor i nytt kapital. ”Med stigande priser och inflation ökar relevansen för det vi gör ännu mer”, säger vd Karl Andersson.
Försäljning
Ledningsrockaden inom Ica kommer under upptakten till det som experter benämner som en perfekt storm av ökande priser. För att fortsätta växa som en stark koncern måste även Ica ta frågan om pris på allvar. ”Många år av stor framgång föder passivitet.”
Etablering
Lågprisaktören Willys expanderar med en butik i ett helt nytt område – Göteborgs skärgård. Det är det bostadsnära formatet Hemma som ska få fart på konkurrensen i området, enligt etableringschefen Heinz Möller: ”Stor potential”, säger han.
Rapporter
Under 2021 tappade ÖoB omsättning, och slutade på en nivå som är lägre än innan pandemin. Kunderna har valt konkurrenter och e-handel framför lågpriskedjans utbud av daglig- och specialvaror, menar vd Eva Lundqvist som fortsätter kapa kostnader.
Rapporter
Matsmart ökade omsättningen inom samtliga försäljningsområden. Här är siffrorna för hela koncernen under 2021. ”Vi jobbar nu på att gradvis bli finansiellt lönsamma”, säger koncernens vd Karl Andersson.
Försäljning
Köpfesten i handeln ser ut att kunna hålla i sig under sommaren. Men till hösten kan det bli tråkigare. Det är en av slutsatserna från HUI:s och Handelsrådets seminarium om handelns förutsättningar inför sommaren. ”Hösten blir sannolikt tuffare”, säger Tobias Rönnberg på Citycon.
Näringspolitik
Gårdagens besked från KI om att Sverige är på väg in i en lågkonjunktur innebär tuffare tider för handeln. ”Nästa år blir av allt att döma mycket dystert”, säger Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel.
Utblick
Det klassiska amerikanska dollar store-konceptet är ”officiellt dödförklarat”. I förra veckan kapitulerade Dollar Tree för inflation och kostnadsökningar – och tvingades höja priset i vissa kategorier till över en dollar.
Utblick
Kontroversiella ryska kedjan Mere är på offensiven med prisnivå 30 procent under Lidls och Aldis. Här ringar analytikerna in luckan som öppnar för Mere. ”Därför kan vi hålla chocklåga priser”, förklarar George Kotlyarov för Dagligvarunytt.
Försäljning
En vridning i försäljningsmixen mot mer specialvaror och mindre dagligvaror förbättrade ÖoBs resultat. Nu tror kedjan på lägre tillväxt, men ett fortsatt förbättrat resultat. ”Vi förväntar oss en fortsatt vridning av försäljningsmixen”, säger vd Magnus Carlsson.
Utblick
Nu sänker de norska dagligvaruaktörerna priserna rejält på läsk. Anledningen stavas förstås den öppnande gränshandeln mot Sverige. ”Läsk är den främsta lockvaran i den svenska gränshandeln” säger Kiwi-chefen Jan Paul Bjørkøy.
Försäljning
De tidigare Netto-butikerna ger Coop ett pussel att lösa för att ge en sammanhållen prisbild. Två varianter av Coop-butiker arbetar i dag parallellt med profilerna Xtra och Pekås. Hur ska prisoffensiven bli tydlig för kunderna?
Digitalisering
Medan den fysiska dagligvaruhandeln renodlas mot livsmedel, kan de digitala plattformarna bli marknadsplatser för ett bredare sortiment. Det spår HUI:s Andreas Svensson.
”Här kan man få in ett specialsortiment, givet att det är attraktivt”
Folk och jobb
Ica värvar från Dollarstore. Helena Lyberg, som varit operativ chef för lågprisrakten är ny försäljningschef för Maxi Special.
– För min del är det en tjänst som kändes rätt på alla sätt och vis, säger hon.
Försäljning
Icas kampanjtryck sjönk med 5,9 procent första halvåret och var det lägsta på många år.
Däremot växlade lågprisformaten upp.
– Strategin verkar klok med tanke på säljframgångarna, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.