Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Kundvård
Rapporter
Att uppleva medkänsla växer snabbt som avgörande faktor vid köpbeslutet. Det visar nya mätningen från Kundempatiindex. ”Det är en mycket tydlig förändring”, säger strategikonsulten Michael Dahl.
Butiksinspiration
Nöjdare kunder, ökade snittköp och högre marginaler. Det är resultatet av en ny satsning på kundvärdar på Ica Maxi i Torslanda. ”Den vanligaste reaktionen är ”Åh, nu gjorde du min dag”, säger entreprenören Ulrika Kanter på Kundsmart.
Försäljning
Över hälften av livsmedelsbutikerna har inga erbjudanden under Black Friday, enligt Dagligvarunytts undersökning. Men den ökade e- handeln av sällanköpsvaror och en anstormning till postombuden lär märkas även i dagligvaruhandeln.
Försäljning
Icas lojalitetsprogram Stammis har lockat 150 000 nya aktiva kunder. Samtidigt har butikerna betalat ut 13 procent mer i bonus i år.
”Vi premierar de lojala kunderna”, säger koncernchefen Per Strömberg.
Hållbarhet
Hemköps nylanserade kundklubb, som ger extra bonus för klimatsmarta köp, har blivit en rejäl snackis i sociala medier.
Men kedjan tar kritiken med ro.
– Det är positivt att frågan om hållbara val diskuteras, säger Hemköps Elin Jarl.
Butiksinspiration
Sedan starten för två år sedan har City Gross i Trollhättan satsat på kundbemötande genom fortbildningar.
Och arbetet har lönat sig, enligt butikschefen Daniel Hedevåg
– Vi rankas högt av våra kunder, säger han.