Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Konsumentverket

Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Konsumentverket


Kampanjhetsen i dagligvaruhandeln – så maxar kedjorna med låga rabatter: ”Blir nästan löjligt”

Kartläggningar

­

”Rabatter” på noll kronor och ”erbjudanden” under anständighetsgränsen. När lågkonjunkturen står inför dörren och priserna skenar är det en hård kamp om hushållskassan. Men många kampanjer för konsumenterna bakom ljuset, visar en stor granskning från Dagligvarunytt, Market och Resumé, som gett sig ut i butikerna.
– Man vill så absolut berätta om hur billig man är att det nästan blir löjligt, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
✓ Så lockas konsumenter till falska ”klipp” genom marknadsföring.
✓ Skyltningen i butiken – så fångar den konsumentens uppmärksamhet.
✓ Därför skapar nya lagen ett dilemma för handlarna kring ordinariepriset.
✓ Vanliga frasen som dumförklarar konsumenten.
✓ Copyn som utgör vilseledande marknadsföring.
✓ Så stor andel av rabatterna är under tio procent.
✓ Juristens tankar om gråzonerna i rabattdjungeln.
✓ Stora skillnaderna i snittrabatt mellan butikerna.

28 september, 12:46