Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Hemköp
Försäljning
Midsommarveckan är en viktig försäljningsvecka för dagligvaruhandeln och kedjorna satsar stort på marknadsföring som lockar kunder med midsommarmat till kampanjpriser. ”Det är stentuff konkurrens under midsommarveckan ”, säger Peter Kebrič, tf kommersiell direktör på Lidl Sverige.
Försäljning
Merförsäljningen beräknas till en miljard kronor under midsommarveckan, enligt Svensk Handels nya rapport. Att kunderna tänker fira som vanligt efter två år av pandemi märks även bland butikerna som Dagligvarnuytt talat med: ”Går att fira midsommar tillsammans igen”.
Säkerhet
Hemköp Cityhallen i Nyköping har vid upprepade tillfällen haft problem med en kund som snattar och hotar personalen, trots utfärdat tillträdesförbud. Nu vill butikschefen se förändring i lagen. ”Ingen verkar veta vad som gäller”.
Kartläggningar
Glassigt och extra soligt – så har tillvaron varit för skärgårdsbutikernas ägare under ”svemester”-tiderna. Dagligvarunytt kan i en unik kartläggning berätta hur dagligvaruhandeln i Stockholms och Göteborgs övärldar går – butik för butik.
Men nu larmar många om betydligt mörkare moln på himlen. Läs om:
✓ Stockholms seger över Göteborg i försäljningskampen.
✓ Norrtälje-butiken som ökar nästan 40 procent – mest av alla.
✓ Sandhamn-butiken som konverterades från Handlar'n till Tempo – och fick ett rejält lyft.
✓ Ica Nära-butiken som ökar mest i Göteborg.
✓ Nya konkurrensen från Mathem, Ica, Coop och Apotea.
✓ Smällen som oroar efter pandemin – med fler utlandsresor, extrema dieselpriser och skenande inköpskostnader.
Arbetsliv
Medan Hemköp i Borlänge haft svårt att hitta vikarier, ser läget bättre ut för City Gross i Ytterby. Inför sommaren frågade Dagligvarunytt fyra chefer i dagligvaruhandeln: Hur ser läget ut för din butik, och har du några semesterplaner?
Digitalisering
Att svenskarna googlar fram recept har blivit en guldgruva för Ica vars receptbank är motorn bakom att bolaget lockar miljontals till sajten varje månad. Och Ica är inte bara störst i branschen utan även ohotad etta bland Sveriges 100 största e-handelsbolag. ”Imponerande prestation”, enligt Bonzers Frida Jungermann.
Kartläggningar
Priserna på identiska varor steg rekordmycket i maj. Notan för hushållen blev hela fyra miljarder kronor högre. Lidl och Coop höjde mest – i fysiska butiker respektive online. Här kan du se utvecklingen aktör för aktör i dagligvaruhandeln.
Försäljning
Det spås bli en hektisk period för butiker som erbjuder catering när första sommaren helt utan restriktioner stundar. ”Det finns helt klart ett uppdämt behov”, säger Johan Ohlsson, handlare på Ica Nära Bräkne-Hoby.
Arbetsliv
När arbetslösheten tangerar rekordlåga nivåer måste livsmedelskedjorna vässa sin rekrytering. Coop Norrbotten testar nya grepp för att stå sig i konkurrensen med industriföretagen. ”Det kommer bli ännu tuffare”, säger en HR-chef.
Folk och jobb
Hemköp i Mörby centrum plågades av stora arbetsmiljöproblem – och hela ledningsgruppen fick sluta. Då handplockades Linda Gunnarsson för uppdraget att vända på allt. Nu – två år senare – prisas hon för sitt ledarskap. ”Jag är rörd och stolt”, säger hon.
Index
Prisrallyt i butik och bland leverantörer tilltar. I april var prishöjningarna nästan större än under hela fjolåret – och en varugrupp sticker ut när Ukraina-krigets effekter nu slår igenom. ”Det är dramatiska ökningar”, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.
Försäljning
När priserna på varor som kaffe, matoljor och mejeriprodukter ökar i snabb takt flyttar allt fler konsumenter handen i hyllan mot billigare alternativ. Men skillnaderna mellan stad och land är stora, enligt Dagligvarunytts rundringning. Läs om:
✓ Hur landsortbutikerna måste rusta sig för att klara konkurrensen.
✓ Boomen för allt med extrapriser.
✓ Dubbla smällen när drivmedelspriserna skenar.
✓ Rädslan för hösten och vintern: ”Då kommer smällen”.
Innovation
Pandemin gav e-handeln i dagligvaruhandeln en hastig och rejäl skjuts framåt, men kedjorna konstaterar att de snabbt kunde ställa om för de nya förutsättningarna. ”Hela vår digitaliseringsprocess snabbades faktiskt på”, säger Per Strömberg, vd för Ica Gruppen.
Kartläggningar
Dagligvarunytt guidar till de hetaste spåren inom foodtech. Men dagligvaruhandeln riskerar att missa tåget, varnar experten. Det läser du om i senaste numret av tidningen.
Försäljning
Axfood levererade en imponerande inledning på året och utklassade ännu en gång marknaden.
Nu förklarar vd:n:
Starkare utvecklingen än index
✓ Willys fortsatt höga säljlyft
✓ Varför e-handeln tappar mindre
✓ Eurocash betydelse för Axfood
✓ Stigande priserna på mat
– Många faktorer påverkar framöver, säger Klas Balkow i en stor intervju.
Analys
Axfood rivstartar året genom att ta marknadsandelar inom samtliga segment. Sett till detaljhandeln är det tydligt att Willys är den stora motorn. De stigande livsmedelspriserna skapar goda förutsättningar för lågpriskedjan att fortsätta växa.
Butiksinspiration
För ett år sedan invigdes Ica Nära Vega ett stenkast från den nya pendeltågsstationen i Haninge. Nu ska jubileet firas med event i butik. ”Vi får ta igen lite efter pandemin”, säger handlaren säger Fredrik Svanberg till Dagligvarunytt.
Index
Priserna på identiska dagligvaror steg kraftigt första kvartalet. Nya siffror visar att två av branschens koncept sticker ut. Här kan du se utvecklingen för varje butiksvarumärke.
Försäljning
Muslimernas fastemånad ramadan inleddes den 2 april och pågår i en månad. Högtiden gör ett allt större avtryck i dagligvaruhandeln – åtminstone på butiksnivå. Men kedjornas centrala satsningar dröjer, enligt Dagligvarunytts rundringning.
Investeringar
Dagligvaruhandelns reklamutgifter ökar. Ica har länge varit störst i klassen – men nu knappar konkurrenterna in. ”Vi växer snabbast i branschen”, säger Lidls marknadschef Fredrik Marmbrandt.
Folk och jobb
Annika Pantzar fick sitt första jobb som butikschef som tjugotreåring inom norska Rimi. Nu – 25 år och en lång dagligvarukarriär senare – axlar hon samma roll på drömbutiken Hemköp Frölunda Torg. Berätta mer!
Index
Priskaos är att vänta, enligt experten Ulf Mazur. Flera faktorer ligger i korten – och det finns risk för stora marginaltapp mellan konkurrenterna. ”Det är omöjligt att inte höja priserna i det här läget”, säger han.
Försäljning
Dagligvaruhandelns doldis har branschens bredaste historia. 90-åringen har varit allt från stora varuhus – till små ”kiosker”.
✓ Läs om starten på Östermalm i Stockholm.
✓ Viktigaste händelserna sedan 1932.
✓ Förvandlingen från servicehandel och kiosker.
✓ Senaste årens säljlyft.
✓ Handlarnas syn på kedjan.
– I dag är vi riktiga matbutiker, säger handlarveteranen Johan Pernes.
Folk och jobb
Coop Oskarshamn värvar butikschef från Coop Väst, City Gross värvar från Ica Gruppen och Svenska Spel rekryterar två från dagligvarubranschen. Det är några av nyheterna i veckans Folk och jobb spalt.
Personligt
Med hårt arbete, nyfikenhet och stort entreprenörskap har Jimmy Fågelqvist förvandlat en pojkdröm till verklighet. I sommar öppnar han sin fjärde Hemköpsbutik men är fortfarande hungrig på mer. ”Jag vill vara med och driva utvecklingen och samtidigt hjälpa fler in i handlarskapet”, säger 36-åringen.
E-handel
På Hemköp i Linköping är det bara en av 100 e-handelskunder som hämtar varorna på plats i butiken.
– Vi har försökt med alla möjliga medel men våra kunder vill ha varorna hemkörda, säger butikschefen Eva-Lena Nilsson.
Investeringar
Axfood har blivit en magnet för aktiesparare. Antalet nya ägare har ökat kraftigt på kort tid. ”Nu kan vi faktiskt säga att Axfood är en folkaktie”, säger IR-chefen Alexander Bergendorf.
Etablering
Hemköp gör en stor modernisering av en av sina största butiker. Nuvarande butik stängs till i höst – och ersätts av en pop up. ”Det blir en fantastisk butik”, säger etableringschefen Thomas Hässledal.
Folk och jobb
Tempo har haft en remarkabel säljutveckling senaste åren. Nu har en nyckelperson värvats från Ica för att stötta handlarna. ”Jag upplever ett häftigt engagemang här”, säger konsulentchefen Fredrik Bryntesson.
Index
Maten har blivit nio miljarder dyrare för svenska konsumenter på två månader, enligt Pricetrackerindex. Prisrallyt är långt ifrån över, enligt vd Ulf Mazur – och ingen dagligvaruaktör kommer undan. ”Det vi nu ser är helt extremt”, säger han.
Etablering
Thomas Samuelsson var med och drev Ica Maxi i närmare 30 år. Nu tar han steget till Hemköp – och etablerar en ny butik. ”Kedjan har ett riktigt starkt varumärke”, säger handlaren.
Kartläggningar
Dagligvarunytt har sammanställt samtliga detaljhandelsföretag och varumärken som fällts av Reklamombudsmannen under 2021. Några dagligvaruaktörer finns med på listan över de som misskött sig. ”Det är höga krav på företagen. Det man påstår i reklam måste man kunna bevisa”, säger reklamombudsman Elisabeth Trotzig. Här nedan hittar du hela listan – bolag för bolag.
Näringspolitik
Ica Sverige stoppar försäljningen av produkter som är producerade i Ryssland. ”Varorna plockas bort från hyllorna i butik och leveranser stoppas”, säger sortiment- och inköpsdirektör Andreas Sbrodiglia till Dagligvarunytt.
E-handel
Kortbetalningar dominerar helt i fysiska butiker, men online är även fakturabetalning ett populärt alternativ hos dagligvaruaktörerna. Coop och Axfood använder Klarna, medan Ica har valt en annan leverantör. ”Ett aktivt val”, säger Andreas Carlberg på Ica Banken.
Säkerhet
It-attacker, interna driftstörningar och ett förändrat kundbeteende under pandemin höjer ribban för dagligvaruhandelns betallösningar. Framtidens kund vill handla säkert, enkelt och blixtsnabbt. ”En friktionsfri betalningslösning är 'the holy grail' för en butik”, säger Patrik Müller.
Näringspolitik
Många svenska dagligvaruaktörer vill hjälpa till för att lindra nöden i Ukraina. Hemköpskedjan skänker 100 000 kronor till SOS Barnbyar och Coop låter medlemmarna omvandla sina medlemspoäng till katastrofbistånd via Unicef.
Arbetsliv
Allt fler enskilda butiksägare engagerar sig för att lindra nöden i Ukraina. ”Jag är less på stollar som leker krig med oskyldiga människor ”, säger Anders Kullander, handlare på Hemköp i Malung som skänker 20 000 kronor till Rädda Barnens katastrofarbete.
Hållbarhet
Minskat matsvinn, smartare kyla och belysning samt 100 procent fossilfria transporter. Det är några av de förbättringar som lyfts fram i Axfoods års- och hållbarhetsredovisning för 2021. ”Det finns inga genvägar”, säger hållbarhetschefen Åsa Domeij.
Kartläggningar
Coronapandemin har fått dagligvaruhandeln att lyfta och försäljningen per anställd har de senaste åren nått rekordnivåer i de flesta butiker.
I dag kan Dagligvarunytt som första tidning presentera en jättelista på 200 bolag där omsättningsbeloppen är högst.
Läs om:
✓ Försäljningssiffran per medarbetare – butik för butik
✓ Vilka nio stora och små butikskoncept som platsar
✓ Framgångsfaktorerna för butikerna i toppen
✓ Utmanarens fokus på det viktiga nyckeltalet
✓ Fjällbutikens exceptionellt höga siffra
✓ Gränshandlarens förhoppning om revansch
– Vi har höga snittköp och då är det enklare att hålla en rationell drift, säger Ica-handlaren Mikael Ivarson.
Säkerhet
Långa köer, irriterade kunder eller en tillfälligt stängd butik. För att minimera antalet driftstopp rullar Axfood ut ett nytt kassasystem till koncernens alla butiker. ”Stora vinster med att kunna rulla ut till alla samtidigt”, säger IT-chefen Bo Bäckström.
Kartläggningar
Restriktionerna är borta – och den här gången kan det vara för gott. Dagligvarunytt tar tempen bland butikerna och reder ut vad detta innebär för dagligvaruhandeln. Läs om det och mycket mer i veckans utgåva av Dagligvarunytt.
Försäljning
Hemköps och Tempos säljraketer publicerades av Dagligvarunytt. Nu stoppar ledningen all rapportering till butikerna inom kedjorna. Här är de två topplistorna som har skapat intern uppståndelse.
Säkerhet
Daligvaruhandeln går in i en ny fas när Sverige åter öppnat – den här gången för gott, som det ser ut. En tydlig rotation på marknaden blir effekten när restriktionerna nu försvunnit. ”Det slår både positivt och negativt för enskilda butiker”, säger detaljhandelsanalytikern Joakim Wirén.
Folk och jobb
Fyra trotjänare lämnar över stafettpinnen till nya handlare, Reitan Convenience Sverige värvar från Ica Gruppen och på Ica Nära i Vollsjö har ett handlarbyte skett efter 33 år. Det är några av nyheterna i veckans Folk och jobb.
Koncept
I spåren av e-handelsexplosionen växer nya utmaningar för dagligvaruhandeln fram, med allt större krav på snabbhet och tillgänglighet. Dagligvarunytt har tagit pulsen på aktörernas arbete med skåplösningar. Läs om:
✓ Utmanaren Iboxens syn på framtiden och konkurrensen
✓ Fördelarna med skåplösningar i stället för traditionell paketutlämning
✓ Antal aktörer på marknaden – och vilka som är störst bland uppstickarna
✓ Hur Coop, Hemköp och Ica jobbar med leveranser
✓ Ica Gruppens e-handelschef om ett läge där ”infrastrukturen ligger långt efter idéerna”
Etablering
Nu på onsdag öppnar Hemköp i Mora, en matglad butik med bistro, matkassar och färdiga veckomatsedlar. ”För oss är mat en passion och det ska genomsyra allt”, säger Maria Åbom som driver butiken tillsammans med sin make Love.
Etablering
Tempo fortsätter att vara ett av branschens hetaste koncept. Precis som i fjol kommer det att bli en hel del nya butiker i år. ”Handlare och fastighetsägare hör av sig”, säger konsulentchefen Fredrik Bryntesson.
Försäljning
Dagligvaruhandeln lyckades växa 2021 – trots tuffa jämförelsetal. Nya siffror visar att en försäljningskanal stack ut rejält. ”Aktörerna har växlat upp sin kapacitet”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Arbetsliv
De är unga, målmedvetna – och inspirerande. Dagligvarunytt har identifierat 40 talanger i dagligvaruhandeln upp till 35 år som tar branschen in i framtiden. Här är hela listan med stjärnor från bland annat Ica, Coop och Axfood. Läs om:
✓ Killen som är framgångsrik Ica-handlare – vid 23 års ålder.
✓ Det unga kärleksparet som hyllas för sin idérikedom på butiken i Värmland.
✓ Axfood-innovatören som skapar rubriker med ”svinnsmarta” produkter.
✓ 17-åringen som drog i gång en egen butikskedja.
✓ Willys-chefen som ligger bakom den starkaste försäljningsutvecklingen i hela region syd.
Analys
Dagligvaruhandeln har än så länge två segrare 2021. Axfood växte mest i procent av branschens två största. Ica-butikernas säljökning var dock klart högre i kronor. Här kan du se nyckeltalen för branschens två största aktörer.
Analys
Mathem har de senaste tio åren gått med cirka 19 procent i förlust per år. Detta trots att ordinarie priser är över 25 procent högre än hos till exempel hos Willys. Det visar hur svårt det är att tjäna pengar på mat på nätet, skriver Ulf Mazur.