Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Ekologiskt
Innovation
Dagligvarunytt fångade tre av talarna på Future Food Forum, och en Ica-handlare, för att fråga: Hur påverkas nya innovativa produkters möjlighet att nå butikshyllan av kundernas prisfokuserade köpbeteende?
Rapporter
Försäljningen av ekologiskt fortsätter att minska i dagligvaruhandeln. Den negativa försäljningsutvecklingen har accelererat efter sommaren 2022. Utvecklingen går på tvärs mot branschens, myndigheters och politiska hållbarhetsmål.
Läs om:
√ Arlas drastiska åtgärder kring ekomjölken
√ Axfoods Åsa Domeijs kamp: ”Hämtar inspiration från Danmark”
√ Politiska mål och ekoanslag i mångmiljonklassen
√ Teorin som kan förklara tappet: ”Polarisering”
√ Försäljningsutvecklingen för ekologiskt 2019-2022
Nyheter
Försäljningen av ekologiska livsmedel har nått en platå, och utvecklingen står vid ett vägskäl. Det tror Anton Järild på Organic Sweden, branschorganisationen som testat nya grepp för att puffa kunderna till ekologiska val.
Hållbarhet
Försäljningsraset för ekologisk mat fortsätter – trots att priset på ekologiskt blivit lägre i förhållande till annan mat. Dagligvaruaktörerna som SVT talat med menar att ekomaten möter större konkurrens: ”Många tycker att närodlat är viktigare.”
Försäljning
Med lekfullhet och nudging ska 120 butiker öka sin försäljning av ekologiskt. Organic Sweden, som står bakom kampanjen, är överraskade av det stora intresset från butiksledet.
Debatt
Många svenska riksdagspartier säger sig vilja öka Sveriges självförsörjning av livsmedel, och verka för ökad hållbarhet i livsmedelsproduktionen. Med större satsningar på Krav-märkt och ekologiskt jordbruk skulle Sveriges matproduktion bli både mer hållbar och mer svensk, skriver företrädarna för fem olika organisationer.
Försäljning
När konsumenternas kostnader ökar väntas efterfrågan på frukt, grönt och ekologiskt minska. Ica Sverige använder inspiration som verktyg för att vända utvecklingen, medan Kravs nya vd tror på konsumenternas inneboende vilja att bidra till något bättre.
Etablering
Närproducerat och ekologiskt står i fokus för den nya livsmedelsbutiken Rot som öppnar på NK under hösten. ”Nu etablerar vi oss mitt i centrala Stockholm och når ut bredare”, säger grundaren Anne Eriklin.
Innovation
Odlingsrum i butiker blir allt vanligare och marknaden är fylld av aktörer som erbjuder butiksodlingar. Tekniken som används kallas hydoponi och är upp till 99 procent mer vattensnål än vanlig odling. ”Gynnar både smak och ekonomi”.
Näringspolitik
Prisökningar, livsmedelsförsörjning och krisberedskap. Som landsbygdsminister ansvarar Anna-Caren Sätherberg för många av de frågor som har hamnat i blixtbelysning när den ena krisen avlöst den andra. ”Jag ser läget som en möjlighet för hela branschen” säger hon.
Näringspolitik
För att kunderna inte ska välja bort hållbart producerad mat i prisrallyt, behöver momsen sänkas menar Axfood. Förslaget får nu kalla handen från landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg. ”Kanske vad man kan förvänta sig”, säger Axfoods Åsa Domeij.
Försäljning
Ekologiska produkter tappar försäljning i dagligvaruhandeln, något som går tvärt mot aktörernas egna hållbarhetsambitioner. ”Vi har inte spottat tillräckligt mycket i nävarna”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
E-handel
Paradisets sajt ligger nere sedan flera månader men grundaren Johannes Cullberg vill inte berätta vad det beror på – eller när kunderna kan e-handla igen. ”Det är inte rätt läge just nu”, säger han till Dagligvarunytt.
Ledare
Hållbarhet är ett ämne som kräver att man lyckas hålla två tankar i huvudet samtidigt. Som konsument är det lätt att fastna i svåra val när man står där vid butikshyllan: är det bättre att köpa traditionellt framställd svensk honung än ekologisk från andra sidan jordklotet?
Debatt
Kravs regelverk sträcker sig mycket längre än de för konventionell djurhållning. Krav behövs för att driva utvecklingen av god djurvälfärd i Sverige – att djuren får utöva sina naturliga beteenden, skriver representanter för Krav.
Innovation
Lidl fick vid starten kritik för ”tyskt” lågpris och hur personalen behandlades. Men det vände – med kända varumärken, hållbarhet och öppenhet. ”I dag lockar kedjan de mest prismedvetna”, säger professor Johan Anselmsson.
Etablering
Eko Stormarknad skriver kontrakt för ännu ett varuhus – denna gång i Uppsala. Nästa höst kommer kedjan att öppna totalt tre nya varuhus.
– Vi är mer mogna än någonsin att kunna göra detta, säger kedjans vd Ted Bergren.