onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från ZetaDisplay

Så driver du tillväxt med hjälp av digital signage

Digital signage har redan blivit en integrerad del av detaljhandeln. Vill man ligga steget före konkurrenterna krävs en förbättrad kundresa, optimerad kommunikation och ökad varumärkeskännedom.

Publicerad: 19 januari 2023, 11:12


Digitala skyltar kan användas på en mängd olika – mer eller mindre – kreativa sätt. Rätt använda kan de lyfta fram kampanjer, knyta ihop online- och offlineupplevelsen och få kunden att stanna längre i butiken.

Ladda ner ZetaDisplays Digital Signage Growth Guide här

– Vi lever i en tid där det visuella har en otrolig kraft, och där upplevelser bara blir viktigare och viktigare. Kunderna har blivit mer krävande och förväntar sig samma möjligheter i den fysiska världen som de har online. Det är en av fördelarna med digitala ytor i en butik, som kan koppla samman dessa två världar, konstaterar Robert Bryhn, CMO på ZetaDisplay.

Men hur kan man använda sig av digital signage för att fånga kundernas uppmärksamhet, och effektivisera deras shopperupplevelse – för att på så sätt maximera försäljningen?

Här har ZetaDisplay sammanställt sina bästa tips för att driva tillväxt med hjälp av digital signage:


1. Planera digitala skyltningen efter konsumenternas beteende
De allra flesta människor shoppar på autopilot, så därför är det viktigt för återförsäljare att göra ett minnesvärt första intryck. 

Forskning har till exempel visat att det är effektivt att placera digitala skyltar minst fem meter innanför entrén, för att kunderna inte ska överväldigas så fort de kommer in i butiken.

Ju mer du vet om kundernas beteende, desto lättare blir det att effektivisera butiksnavigeringen och förmedla produktmeddelanden. Visste du till exempel att kunder tenderar att gå moturs runt butiker? Eller att det är större chans att de plockar varor med vänster hand om de styr kundvagnen med höger?

2. Gör det lättare att hitta populära produkter
Det är mycket effektivare att göra dina populära produkter lätthittade, än att försöka marknadsföra andra produkter.

Så många som en av fem kunder gör oplanerade köp som ett resultat av visuella triggers. Med digital signage kan du utrusta din butik med navigeringsmarkörer som hjälper kunderna att hitta exakt vad de vill ha. Med displayskärmar placerade i början av varje butikszon blir det lätt att lyfta fram nya och spännande produkter eller att introducera helt nya produktkategorier.

3. Kan locka kunder till butikens ”kalla zoner”
Det finns några knep för att locka kunder till butikens ”kalla zoner”. Tänk först på att skapa ytor där kunderna kan röra sig fritt och obehindrat (vilket är extra viktigt i kölvattnet av covidpandemin).

Ofta består de ”kalla zonerna” av övergångsområden, som kan vara svagt upplysta eller kännas lite dolda. I den typen av områden kan det vara läge att placera ”nödvändiga” varor, för att locka dit kunderna. När de väl hittar dit kan du förbättra deras shoppingupplevelse med hjälp av digitala skyltar, som med hjälp av relevanta meddelanden och interaktiva funktioner kan engagera och entusiasmera.

4. Koppla samman online- och butiksupplevelser
Hela 75 procent av kunderna använder sociala medier som en del av köpprocessen, både före och under deras butiksbesök.

Med hjälp av bilder och filmer kan du både skapa nyfikenhet och öka varumärkesmedvetenheten. Digitalt innehåll kan verkligen skapa en wow-faktor när det görs på rätt sätt. Digitala bildskärmar anses fånga kundens uppmärksamhet fyra gånger bättre än en traditionell pappersdisplay. Och butiker som använder digitala fönsterdisplayer ser en ökning av antalet besökare med nästan tio procent.

Den genomsnittliga kundens “attention span” är bara 2-8 sekunder – så se till att leverera ett budskap som kunderna snabbt kan ta till sig.

5. Uppgradera dina Point-of-Sales
Det finns många former av Point-Of-Sales (POS), men digital signage har visat sig vara den mest effektiva metoden för att fånga kundernas uppmärksamhet. En animerad färgstark skärm har större chans att väcka intresse än statiska bilder, vilket man bör tänka på om man vill påverka kundernas köpbeteenden.

Digital signage-system vid kassorna kan vara ett kul och effektivt sätt att visa upp produkter och erbjudanden. Ju mer tid en kund interagerar med ditt innehåll, desto lättare är det att påverka köpbeslutet.

Ladda ner ZetaDisplays Digital Signage Growth Guide här

zetadisplay.com

Texten är en annons från ZetaDisplay