Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Meta

Metas framgångstips: Spring förbi konkurrenterna med digitalt fokus

Svensk e-handel inom dagligvaruhandeln ökade med över 100 procent 2020. Hur väl är din verksamhet rustad för en fortsatt ökning? Metas* specialist på ämnet delar med sig av sina bästa tips. "Det är läge för utmanarna att ta marknadsandelar, nu när effekterna av marknadsföring inte styrs av gamla sanningar", säger Johnas Liljegren, ansvarig för retail på Meta i Sverige.

Publicerad: 12 november 2021, 13:48


*Meta är det nya namnet på Facebook.

Sveriges största dagligvarukedja hade vid starten av 2020 en total marknadsandel på nästan 40 procent, men för onlinedelen var den bara 3 procent. Varför? Svaren är flera, men klart är att det finns motsvarande exempel i flera branscher och att priset för att halka efter i digitaliseringen ökar snabbt.

”Testa, utvärdera och bygg vidare”

Meta är med sin räckvidd, som innefattar Facebook, Instagram, Messenger och Whatsapp, en kanal för marknadsföring med potential att nå majoriteten av vuxna svenskar. Men den stora styrkan finns i första hand i mängden personer som går att nå, utan snarare i möjligheten att arbeta datadrivet för att nå rätt målgrupp. 

Men hur gör man för att lyckas?

– Kom igång genom att ta det steg för steg. Testa, utvärdera och bygg vidare. Starta med det du känner till – du kan till exempel avgränsa dig till ett visst geografiskt upptagningsområde, är Johnas Liljegren första tips.

Och kommunikationen måste vara på användarens villkor:

– Vi konkurrerar alla om människors uppmärksamhet, så vi måste tänka nytt. Att flytta ett annonsblad till mobilen räcker inte, se till att inspirera och engagera kunderna istället.

”Prioritera kundupplevelsen”

I kölvattnet av pandemin, det som ofta kallas ”Det nya normala”, växer en ny typ av e-handel fram. En av de viktigaste delarna som Meta identifierat är de ökade kraven på bra kundupplevelser online. Det handlar om allt från hur sömlöst ett onlineköp sker till ren kundservice och hur inspirerande ett företags onlinemiljö känns.

– Många beteendeförändringar från pandemin ser vi att de hänger kvar och vissa har sannolikt permanentats. Behovet av tillgänglighet online, till exempel att dina varor går att handla och inspireras av online, är en tydlig trend från andra marknader där dagligvarubranschen i Sverige ligger lite efter, säger Johnas Liljegren.

”Inspirera och uppmuntra till spontanitet”

En annan ny del av e-handeln är skiftet från att konsumenterna vet precis vad de ska köpa, till att också spontanhandla – mer likt hur vi beter oss i fysiska butiker eller under en stadspromenad. Den som handlar i en fysisk mataffär kommer ofta hem med några varor som inte stod på inköpslistan, kanske tack vare en provsmakning, ett extrapris eller en strategiskt placerad produktnyhet i kassakön. Nu blir även e-handeln mer spontan. Hela 89 procent av de tillfrågade svenskarna i den globala undersökningen Facebook Holiday Insights (numera Meta Holiday Insights) har upptäckt något nytt de gillade när de onlineshoppat via Metas plattformar.

– Det är nu viktigt att vara ”upptäckbar”, vilket innebär att finnas tillgänglig där målgruppen befinner sig och då kommunicera på ett sätt som inspirerar till köp, vilket länge varit förutsättningen för fysisk handel, säger Johnas Liljegren.

”Läge nu att agera snabbt”

Johnas Liljegren påpekar att svensk dagligvaruhandel inte har konkurrensutsatts som i till exempel England, vilket medfört en långsammare digitalisering än i många andra branscher i Sverige.

– När detta nu lossnar gäller det att vara snabb i sitt agerande. Vi som jobbar med alla handelns branscher ser konsekvent hur utmanarna kan ta marknadsandelar när förutsättningarna för tillgänglighet förändras och när effekten av marknadsföring inte styrs av gamla sanningar.

Visste du att…

95 procent av svenskarna använder sociala medier enligt den årliga rapporten Svenskarna och internet 2021 från Internetstiftelsen.

Om data och anonymitet
Konsumenter idag förväntar sig både integritet och personalisering. Vi vill få innehåll som passar just mig men vi värnar om att vår data inte exploateras. Som annonsör har du möjlighet att styra din marknadsföring och utvärdera den effektivt via Meta, men samtidigt värna kundens integritet.

Vill du veta mer om hur du kan ta ditt företag framåt med hjälp av Meta? Läs mer på Meta For Business

Texten är en annons från Meta