Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Innehåll från Turnpike

Digitaliserat arbetsflöde: Ger effektivare personal – och nöjdare kunder

Mindre köer, nöjdare kunder och mer optimerade butiker. "Med hjälp av Turnpikes system och Samsungs smartklockor vet personalen alltid vad de ska göra och hur de bör prioritera", konstaterar Elena Serrander, marknadschef på ICA Maxi i Nynäshamn.

Publicerad: 22 november 2022, 13:28


Det är spännande tider för dagligvaruhandeln – med ett växande fokus på kundernas snabbt och ständigt föränderliga behov och önskemål.

– För oss handlar det främst om att finnas där när kunderna behöver oss och däremellan erbjuda de bästa möjliga förutsättningar för att de ska kunna klara sig själva i butiken, säger Elena Serrander.

Klicka på filmen för att se ICA-caset:

Digital plattform och smartklockor

I butiken som hon arbetar på, ICA Maxi Nynäshamn, använder man sedan en tid Turnpikes digitala plattform, kombinerat med smartklockor från Samsung, för att ge personalen rätt förutsättningar – och kunderna en smidigare shoppingupplevelse. Med ett enkelt knapptryck kan såväl personal som kunder direkt få rätt hjälp när det behövs.

– Det kan vara en kund som vill testa självscanning eller självutcheckning, men som inte är helt bekväm med hur de ska komma igång. Då räcker det med att trycka på hjälpknappen så kommer personalen till undsättning, säger Elena Serrander.

Tiden för röd-blinkande lampor eller larmsignaler som sätter alla i en pinsam situation är äntligen historia.

– Det optimala är om kunderna kan checka ut själva, eftersom det är vad de själva aktivt har valt, men ibland blir det något fel, och en del varor behöver godkännas av personalen för att kunna säljas. Då är systemet väldigt effektivt och användbart.

Hjälp med ett knapptryck

Ett annat bra exempel är när köerna växer till de bemannade kassorna. Då kan kassapersonalen kalla på hjälp med ett knapptryck antingen direkt via sin smartklocka eller via en knapp, som direkt skickar meddelanden till rätt kollegas handled. 

– På så sätt undviks irritation och onödig stress. Det finns ingen anledning att störa alla med utrop i högtalarna. Det är både diskret och supereffektivt.

Systemet gör också att man inte alltid behöver bemanna alla stationer, som till exempel paketutlämningen, returstationer och BOPIS-boxar.

– Det skulle vara ineffektivt för oss att alltid bemanna de områdena. Kunderna förväntar sig samtidigt hög servicegrad när de står med en postavi i handen eller vid en pantmaskin som krånglar, så med Turnpike så kan kunderna enkelt trycka på en knapp när de behöver hjälp och snabbt få det av rätt person. 

Personlig hjälp uppskattas

Att kunna få personlig hjälp med recept och ingredienser är något som också visat sig mycket uppskattat av kunderna och som underlättas av att man nu kopplat upp sig.

För butikscheferna innebär det effektivare personalbemanning och styrning av resurser. Här finns det stora pengar att spara.

En dashboard visar i realtid vad som sker i butiken och fungerar som effektivt verktyg och beslutsunderlag för driftoptimeringen framåt.

En stor fördel är även att cheferna plötsligt får spårbarhet på aktiviteterna på golvet under en dag. Ett dashboard med datan snyggt paketerad i grafer och diagram gör det enkelt att följa upp hur effektiv driften är och möjliggör att målsätta hur mer effektiv man vill bli framöver. Då ser alltifrån handlare, till butikschefer och försäljningschefer var förbättringsområdena finns för en smartare och mer optimerad drift. 

– Vi är så nöjda att vi kopplat upp oss mot Turnpike. Personalen älskar systemet och kunderna uppskattar att vi ser dem, när de vill bli sedda. Systemet är också så enkelt att använda att jag tror det här snart blir standard för alla butiker som verkligen bryr sig om sina anställda och sina kunder. avslutar Elena Serrander.

Läs mer om hur systemet fungerar här.

www.turnpikegroup.com

Texten är en annons från Turnpike