Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Näringspolitik

Så stöttar kedjorna: ”Vi står i startgroparna med olika insatser”

Publicerad: 28 februari 2022, 12:08

Många svenska dagligvaruaktörer vill hjälpa till för att lindra nöden i Ukraina. Hemköpskedjan skänker 100 000 kronor till SOS Barnbyar och Coop låter medlemmarna omvandla sina medlemspoäng till katastrofbistånd via Unicef.

Ämnen i artikeln:

HemköpAxfoodWillysDagabCoop Butiker och StormarknaderCoop SverigeIca GruppenIca SverigeIcahandlarnas FörbundLidl

AR

Agneta Renmark

redaktionen@dagligvarunytt.se


Coop Sverige agerade snabbt för att dra sitt strå till stacken i Ukraina-krisen. Redan i förra veckan startades en katastrofinsamling i samarbete med Unicef, där alla 3,7 miljoner medlemmar har möjlighet att omvandla sina medlemspoäng till bistånd i Ukraina.

– Vi märker redan ett stort intresse för att göra detta bland många medlemmar. Vi ser även över vad vi kan göra mer framåt, säger Kevin Bell på kommunikationsavdelningen.

LÄS MER: Ica-ägda kedjan har slängt ut alla ryska varor från hyllorna – så reagerar Europa på kriget

Inom Axfood har man valt att intensifiera redan etablerade samarbeten med olika biståndsorganisationer.

– Vi har skänkt 100 000 kronor till SOS Barnbyar och lagt ut på både intranätet och sociala medier att vi stöttar dem. Om enskilda butiker och medarbetare vill vara med och skänka mer så har vi olika lösningar och man kan även swisha direkt, säger Claes Salomonsson, presschef på Hemköp.

Willys, som har ett etablerat samarbete med att låta kunderna skänka sina pantpengar till Rädda barnen, har låtit öronmärka pengarna till just hjälpinsatser i Ukraina.

– Vi ser just nu över hur vi kan stötta och hjälpa till även på andra sätt, säger Johanna Eurén, presschef på Willys.

På Ica Sverige förklarar Jenny Gerdes på pressavdelningen att man för närvarande håller på att undersöka olika möjligheter att hjälpa till från centralt håll.

Detsamma gäller Ica-handlarnas Förbund:

– Det är många Ica-handlare som hör av sig och vill hjälpa till just nu. Vi står i startgroparna med olika insatser, säger Magdalena Sekkeness, pr-ansvarig på förbundet.

Nätapoteket Apotea har sedan tidigare ett samarbete med SOS Barnbyar som redan före torsdagens attack hjälpte till att flytta barn från Kiev till säkra områden i Ukraina.

– Sedan har vi skickat ut nyhetsbrev till alla våra kunder och uppmanat dem att swisha och rundar av i kassan, säger vd Pär Svärdson.

Sedan i fredags har samarbetet resulterat i 750 000 kronor till Ukraina.

På Apotea arbetar dessutom cirka tio personer just nu med att att hitta defekta produkter som kan skickas till Ukraina.

– Det kan handla om blöjor med lite skadad kartong, sårsprit, tvål och rengöringsmedel. Den svårare delen som vi försöker få till är att kunna skicka läkemedel med kort datum, säger Pär Svärdson, som nu uppmanar övriga handelsaktörer att vara med och delta i hjälparbetet på olika sätt.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev