Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Näringspolitik

RO summerar reklamåret 2020 – här är de vanligaste anmälningarna

Publicerad: 8 mars 2021, 09:53

Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.

En typ av ärende fortsätter dominera, ett annat fortsätter sjunka. Här är trenderna hos Reklamombudsmannen efter det pressade året 2020. ”Antalet anmälningar ökade”, säger Elisabeth Trotzig.


Under året tog Reklamombudsmannen (RO) emot 686 anmälningar. 

– Antalet anmälningar ökade med tolv procent under 2020 jämfört med föregående år, säger RO Elizabeth Trotzig.

Totalt meddelade RO och RON (Reklamombudsmannens Opinionsnämnd) 191 beslut under året. Andelen fällande beslut uppgår till 64 procent.

Vad handlade då anmälningarna om? Här är trenderna i Reklamombudsmannens summering av året:

För andra året i rad var vilseledande reklam den vanligaste prövningsgrunden. Besluten rör ett brett spektrum, från prispåståenden och reaerbjudanden till miljöpåståenden, främst inom detaljhandel samt skönhets- och hälsobranschen.

Den sjunkande trenden för antalet ärenden som rör könsdiskriminerande reklam fortsätter och har mer än halverats under de senaste fem åren.

49 anmälningar gällde socialt ansvar, vilket gör detta till en nästan lika vanlig grund för anmälan som könsdiskriminerande reklam.

Under året har det skett en tydlig minskning av anmälningar som rör reklamidentifiering. De nio fällande besluten rörde främst reklamidentifiering i sociala medier.

Reklamombudsmannen summerar den reklam som fått flest anmälningar under 2020:

Peas of heaven (vegansk mat), 25 anmälningar, fälld (Beslutet fattades i januari 2021 men anmälningarna kom in i oktober 2020).

Nutrilett (produkter för viktnedgång),14 anmälningar, fälld

Hedvig (hemförsäkring), 5 anmälningar, fälld

Vad vill du lyfta fram i sammanställningen?
– Att vi såg en ökning i antalet anmälningar och ärenden under 2020 och att den vanligaste anledningen rörde vilseledande reklam, säger Elisabeth Trotzig.

Vad tycker du är viktigast kopplat till detaljhandeln?
– En övervägande del av den anmälda reklamen från detaljhandeln har rört vilseledande prisangivelser. Rea, utförsäljning men också kampanjpriser och andra rabatterade priser där jämförelse med ordinarie pris inte alltid har gjorts i enlighet med reglerna.

Tolv beslut har rört vilseledande miljöpåståenden, alla var fällanden. Vad handlade dessa påståenden om?
– Samtliga beslut handlar om vilseledande påståenden i reklamen om produkters miljöeffekter. Eftersom miljö- och klimatpåverkan, som är viktiga frågor för konsumenter, ofta rör svåra och komplexa förhållanden att ta till sig och förstå, ställs extra höga krav på reklam som innehåller miljöargument, säger Elisabeth Trotzig och tillägger:

 – Det som påstås i reklamen måste kunna kvalificeras i direkt anslutning till påståendet och som alltid måste det som påstås i reklamen kunna styrkas av annonsören, annars blir det vilseledande.

Reklamombudsmannen

Stiftelsen Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering som verkar för en hög etisk nivå i all kommersiell kommunikation riktad mot den svenska marknaden.

Det sker genom prövning om reklam följer Internationella Handelskammarens (ICC:s) Regler för reklam och marknadskommunikation.

De prövande instanserna är Reklamombudsmannen (RO) och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON).

Reklamombudsmannen instiftades 2009 på initiativ av Sveriges Annonsörer och Näringslivets delegation för marknadsrätt.

 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News