Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Näringspolitik

Livsmedelsföretagens chefsekonom kritisk mot statsministerns matprisutspel: ”Populism”

Publicerad: 19 augusti 2022, 12:09

Carl Eckerdal är chefsekonom på Livsmedelsföretagen.

Livsmedelspriserna har hamnat i fokus för den politiska debatten. Ett matprisutspel från statsministern i Aftonbladets partiledardebatt har fått Livsmedelsföretagens chefekonom att reagera: ”Populism i en tid när priserna är exceptionellt höga”

Ämnen i artikeln:

MatpriserLeverantörLivsmedelsföretagen

Ellen Larsson

ellen.larsson@bonniernews.se


Under Aftonbladets partiledardebatt i tisdags lyfte statsminister Magdalena Andersson (S) farhågan om att svenska matdistributörer nu passar på att höja priserna.

– Vi märker högre matpriser, då måste det vara någon som skär emellan. Det här behöver vi ha koll på, att det inte skärs emellan av matdistributörerna, sa statsministern under en debatt om jordbruket, enligt Tidningen Näringslivet

Det har fått Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal att reagera. 

– Att mellan raderna hävda att branschen skor sig på konsumenternas bekostnad och passar på i det här läget av stigande livsmedelspriser tyder på en djup okunskap om hur vår marknad fungerar. Producenterna har aldrig mött så höga kostnader och lönsamheten sjunker rekordsnabbt, säger han till Dagligvarunytt. 

– Jag ser hennes utspel som någon form av populism i en tid när priserna är exceptionellt höga, tillägger Carl Eckerdal.

Vem statsministern egentligen avsåg med begreppet ”matdistributörerna” är oklart, men kan tolkas som en kritik mot alla led i kedjan, Det menar Carl Eckerdal.

Saknas det en politisk förståelse för branschens förutsättningar?
– Absolut. Vi från Livsmedelsföretagens sida har under ett och ett halvt års tid varit ute i media var och varannan dag och beskrivit hur läget ser ut ett leverantörsperspektiv. Att då peka fingret åt en bransch som befinner sig i en djup kostnadskris och samtidigt tala om vikten av en god livsmedelsförsörjning i Sverige. Det går helt enkelt inte ihop, säger han.

För många livsmedelsproducenter ser läget fortsatt tufft ut i och med de höga energipriserna. Inte minst i de södra delarna av Sverige. En situation som dessutom kan komma att förvärras ytterligare under vinterhalvåret. 

– Majoriteten av alla livsmedelsföretag finns i landets södra delar och de snabbt ökande energipriserna som kan bli ännu högre i vinter drabbar även butiksdriften och den delen av livsmedelskedjan. Det är något som politikerna borde fokusera på i stället, säger Carl Eckerdal.

 

 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev