Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Näringspolitik

Butikerna ser ljusare på tillvaron: ”Vi lämnar de mörkaste månaderna”

Publicerad: 17 Februari 2021, 06:20

Karin Johansson, vd för Svensk Handel, gläds över den stigande optimismen efter det tuffa 2020.

För andra månaden stiger optimismen i butikshandeln, om än från låga nivåer. Det visar Handelsbarometern från Svensk Handel. ”Att fler återigen ser ljusare på tillvaron är glädjande”, säger vd Karin Johansson.


Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Efter ett riktigt tufft 2020 så stiger optimismen i butikshandeln för andra månaden i rad, det visar Handelsbarometern för februari. 

– Coronakrisen har inneburit ett riktigt stålbad för stora delar av handeln och att fler butikshandlare återigen ser ljusare på tillvaron är glädjande. Att takten i vaccinationsarbetet inte tappar fart blir samtidigt avgörande för handelns möjligheter att återhämta sig, säger Karin Johansson i en kommentar. 

Framtidsindikatorn, som sammanfattar tron på försäljning, antal anställda och lönsamhet, ökar 7,2 enheter till 85,5. Påpekas ska att indikatorn fortfarande ligger en bra bit under neutralt värt på 100 och lägre än motsvarande period förra året. 

I sällanköpshandel stiger indexet med 5,8 enheter till 80,8 och i dagligvaruhandeln med 8,5 enhter till 90. 

– Vi lämnar de mörkaste försäljningsmånaderna bakom oss och blickar framåt mot våren. Det fina vintervädret har också bidragit till att driva försäljningen inom till exempel sporthandeln, säger Karin Johansson.

Framtidsindikatorn för e-handeln försämras med 0,7 enheter till 119,4 i februari. 

– E-handeln har gått som tåget genom hela coronapandemin. I februari minskar dock framtidstron något, e-handlarnas tro på den framtida försäljningen faller tillbaka från höga nivåer, säger Karin Johansson.

Daniel Norman

Reporter

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.