Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Näringspolitik

Axfood får nobben av ministern: "Det gäller att göra rätt saker – sänka momsen är inte en av dem"

Publicerad: 15 juni 2022, 11:22

Anna-Caren Sätherberg har varit landsbygdsminister sedan november 2021.

Foto: Johan Marklund

För att kunderna inte ska välja bort hållbart producerad mat i prisrallyt, behöver momsen sänkas menar Axfood. Förslaget får nu kalla handen från landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg. ”Kanske vad man kan förvänta sig”, säger Axfoods Åsa Domeij.

Ämnen i artikeln:

AxfoodEkologiskt

Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


Det var den 23 maj som Axfoods vd Klas Balkow och hållbarhetschef Åsa Domeij lanserade förslag om att sänka momsen från tolv till sex procent på hållbart producerad mat.

”Näringsliv och konsumenter behöver ta sitt ansvar, men politiken behöver också våga fatta nödvändiga beslut”, skrev Axfood i en debattartikel i Dagens industri.

I en exklusiv intervju med Dagligvarunytt kommenterar landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg nu förslaget. 

– I det här läget är det många förslag som kommer upp på bordet men det gäller att göra rätt saker. Och att sänka matmomsen på viss sorts mat är inte ett av dem, säger Anna-Caren Sätherberg och fortsätter:

– Däremot behöver vi öka den ekologiska produktionen och det ingår i livsmedelsstrategin. Regeringen gör vad vi kan för att stimulera den ekologiska produktionen men sedan är det upp till kunderna att välja. 

Axfoods Åsa Domeij blir inte särskilt förvånad över uttalandet från Anna-Caren Sätherberg.

– Landsbygdsministerns kommentar är kanske vad man kan förvänta sig. Skatter är finansdepartementets område och där brukar man inte vara positiv till att använda skatter som styrmedel för ökad hållbarhet, säger Åsa Domeij. 

– Det är positivt att ministern vill gynna den ekologiska produktionen, men konsumenternas efterfrågan är givetvis mycket viktig för att möjliggöra en ökad ekologisk produktion.

Axfood efterfrågar en fjärde handlingsplan till livsmedelsstrategin, med större fokus än tidigare på ökad hållbarhet. Axfood menar att sänkt moms på mer hållbara produkter, kombinerat med satsningar på producentsidan för ökad hållbarhet och förbättrad beredskap, borde vara fokusområden. 

– En sänkt moms på hållbar mat skulle vara positiv både för konsumenter och producenter, och snabbt öka tempot i den gröna omställningen, och bör därmed också vara något som politiken utreder vidare, säger Åsa Domeij.

LÄS OCKSÅ: Dagab om hur prispressen slår mot ekologiskt: ”Frågan är jättesvår”

Läs en längre intervju med ministern i Dagligvarunytt nr 24

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev