Logistik
Storaffären i lås – nu ska en jätte byggas: ”Ambitionen är klar”
Publicerad: 31 oktober 2022, 11:07
Alexis Priftis och Fredrik Hamilton.
Samgåendet mellan Instabox och Budbee godkänns av Konkurrensverket. Instabee, som moderbolaget nu kallas, påbörjar omgående fusionen av tjänsterna. ”Vår ambition är tydlig”, säger vd:n Fredrik Hamilton.
Affären mellan Instabox och Budbee, som annonserades i september och som innebär att paketbox- och leveransbolagen slås ihop, fick i dag grönt ljus av Konkurrensverket utan anmärkning.
LÄS OCKSÅ: Kartläggning: Brutal tillväxt men blodröda siffror – så går det för last mile-uppstickarna
– Jag är mycket nöjd med det här beskedet och redo att sätta i gång arbetet med att dra upp ramarna för Instabee. Vår ambition är tydlig: vi ska växa internationellt och med lönsamhet. Min första uppgift blir att lära känna gänget på Instabox och titta under huven på alla de fina lösningar som de har skapat, säger vd Fredrik Hamilton, i en kommentar.
Nu påbörjar bolagen systemintegrationen av respektive tjänster, utan att kommunicera något slutdatum för densamma.
– Vi förväntar oss bättre skala vilket bör leda till positiva resultat ur såväl finansiell som hållbarhetsmässig synvinkel. Jag ser stor potential för oss, både på kort och lång sikt och vet att vi kommer att vara väl positionerade för att skapa något extraordinärt, kommenterar Alexis Priftis, Instabox grundare och Instabees nya styrelseordförande.
Det har sedan tidigare kommunicerats att det nya bolaget värderas till 18 miljoner kronor och att grundarna tillsammans med investmentbolaget Kinnevik blir största ägare.