Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Logistik

Picard satsar på snabba hemleveranser: ”Utvecklar e-handeln”

Publicerad: 10 februari 2021, 09:31

Foto: Wolt

Butikskedjan Picard satsar på snabbare hemleveranser i Stockholm innerstad i samarbete med leveransföretaget Wolt. ”Vår ambition är att skala upp både e-handel och butiksnät” säger marknadschefen Johan Söderlind.


Picard introducerade e-handel på den svenska marknaden i somras, med alla leveranser från butiken på Götgatan i Stockholm och ett begränsat utbud på omkring 300 produkter.

– Nu håller vi på att utvidga och utveckla e-handeln. Vi ska bygga upp ett nytt centrallager där vi kan dels erbjuda vårt hela sortiment om cirka 650 produkter samt utvidga områden för både leveranser och leveranstider, säger Johan Söderlind.

Som en del i den satsningen testar man sedan två veckor tillbaka på ett samarbete med Wolt. Från beställning och fram till kundens dörr ska det bara ta ungefär en timme.

– Det är spännande att se hur det här tas emot av våra kunder. Många tänker bara på färdiglagad hämtmat från restaurang när de tänker Wolt men det här är ju något helt annat.

Området är än så länge begränsat till Kungsholmen, Lilla Essingen, Vasastan, Norrmalm samt delar av Östermalm.

– Vi börjar med våra butiker på Kungsholmen och Sveavägen. Och eftersom vi är i startfasen erbjuder vi inte hela vårt sortiment utan har valt ut drygt 100 av våra mest populära produkter, säger Johan Söderlind.

På sikt är tanken att utöka satsningen, inte bara till andra delar av Stockholm utan även på andra orter där det är möjligt, såsom exempelvis Göteborg och Uppsala.

Picards butiksnät består i dagsläget av sju fysiska butiker, sex i Stockholm och en i Göteborg. Som mest hade Picard 14 butiker i Sverige varav alltså hälften stängts, men enligt Johan Söderlind letar man just nu efter nya lokaler. Och dessa ska få ett mer skandinaviskt och modernt utseende med inredning i trä, frysar med led-belysning och eventuellt även snackbars där kunderna kan äta lunch.

– Vi vill växa med fler butiker i attraktiva citylägen och tittar bland annat på Södermalm och i Vasastan. Läge, läge, läge, det är bara det som gäller.

Förutom fysiska butiker och växande e-handel satsar kedjan även på att växa med fler produkter och frysar inom resten av den svenska dagligvaruhandeln, såsom Mathem, Coop och Ica.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News