Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Logistik

Dagabs starka önskemål på staten – vill kunna köra mer gods på tåg: ”Redo att dra igång”

Publicerad: 25 Mars 2021, 11:38

Dagab kör fossilfria lastbilar till koncernens butiker men vill kunna transportera mer också på järnväg.

Foto: Fanny Hällegårdh

Dagab vill kunna transportera mer varor på räls. Önskemålet är pendeltrafik för godståg nattetid. ”Vi är redo att dra igång”, säger transportchefen Helena Blom.


Ämnen i artikeln:

AxfoodDagabHemköpTempoWillys

Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab transporterar till största delen varor mellan olika landsdelar och till butikerna med lastbil.

Fordonsflottan är till betydande del fossilfri.

– Vi har kommit en bra bit på vägen i vårt arbete mot mer och fler hållbara transporter, säger Helena Blom till Dagligvarunytt.

Helena Blom, transportchef på Dagab.

Dagab fraktar sedan lång tid gods via tåg för längre transporter – bland annat ankommande sådant från Europa och gods från Helsingborg till norra Sverige.

Helena Blom ser utöver det potential för godståg mellan Göteborg och Stockholm och Helsingborg och Stockholm.

– Men det är krävande att hitta lösningar som fungerar tillfredsställande när det gäller kapacitet och leveranstider.

Därför vill Dagab, flera andra stora godsaktörer och organisationen Fossilfritt Sverige starta så kallad intermodal godsnattågtrafik igen.

Önskemålet är att staten knuffar igång trafiken genom att upphandla en godstransportsträcka under ett par år.

– Vi behöver utveckla nya samarbeten inom ramen för våra befintliga transportspartner men även med nya aktörer, säger Helena Blom.

Sedan tidigare samarbetar Dagab med aktörer som transporterar volymer från flera olika företag och branscher.

Det finns enligt Helena Blom utvecklingspotential i att hitta lämpliga kombinationer som kan läggas över till tåg.

– Just ledtider är en mycket viktig aspekt när man som vi arbetar med livsmedel.

Hur mycket skulle Dagab potentiellt kunna transportera på räls när jätteanläggningen i Bålsta är i drift och vilken skulle miljöpåverkan bli?
– Det kan jag inte svara på i dagsläget. För oss är inte ett enskilt transportslag det viktiga utan att våra transporter sker på ett så hållbart och miljövänligt sätt som bara är möjligt – oavsett om det är lastbil eller tåg. Det innebär med alla sannolikhet en kombination av olika fossilfria drivmedel i fordonsflottan och tåg och utifrån de olika förutsättningar som finns i landet. Vi ser tåg som en möjlighet för längre transporter men för distribution ut till butiker kommer vi även i fortsättningen att användas oss av lastbilar, säger Helena Blom.

Dagabs transporter

Dagab har 30 biogasbilar och totalt går 60 procent av inköps- och logistikbolagets 150 bilar på alternativa drivmedel som raps, gas, etanol och el.

Målet är att 2030 bara använda fossilfria drivmedel.

Scania och Dagab samarbetar för övrigt kring elektrifiering av fordon.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.