Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lagar & regler

Plastpåseskatten fick effekt: ”Går åt rätt håll”

Publicerad: 5 maj 2021, 10:52

Skatten fick effekt. Men än är det en bit kvar till EU-målet om 40 platsbärkassar per person och år.

Foto: Montage: Tom Fägrell

Användningen av plastbärkassar minskade med 26 procent under 2020, enligt färska siffror från Naturvårdsverket som presenteras i dag.
”Det är en bit kvar innan vi når målet”, säger Agnes Willén, handläggare på Miljögiftsenheten.


Ämnen i artikeln:

Svensk DagligvaruhandelIca SverigeCoop SverigeAxfoodBergendahlsLidlWillysHemköp

Årsförbrukningen i Sverige för den typ av bärkassar av plast som säljs inom dagligvaruhandeln för att kunderna ska kunna bära hem maten landade på 55 kassar per person under 2020. Det är en minskning med 26 procent jämfört med 2019, då förbrukningen var 74 kassar per person.

Målet inom EU är att minska den här typen av plastbärkassar till 40 stycken år 2025.

– Vi har alltså målet inom räckhåll men behöver arbeta för att behålla den här minskningstakten, säger Agnes Willén, handläggare på Naturvårdsverket.

Men är inte detta egentligen en ganska blygsam minskning?

– Det beror på hur man räknar. Enligt uppgifter från enskilda handlare är minskningen mycket större, uppemot 75 procent, men då har man nog bara räknat efter det att skatten infördes 1 maj 2020. Vi har ju räknat på helåret.

Vad blir skillnaden?

– Fördelningen över året var väldigt ojämn. Det verkade som att folk passade på att hamstra platspåsar innan skatten infördes, det var som en explosion. Därefter minskade försäljningen. Vi gissar därför att skillnaden blir större vid nästa mätning, säger Agnes Willén.

Enligt Naturvårdsverkets siffror har försäljningen av den typen av tunna plastpåsar som finns i frukt- och gröntavdelningen minskat med ungefär lika mycket – eller lite – som bärkassarna av plast.

 

 

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News