Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Lagar & regler

Nya krav för ursprungsmärkning av kött

Publicerad: 26 april 2021, 11:50

Nu ska även kött som serveras på restaurang ursprungsmärkas.

Foto: Photo: Pelle Lundberg

Kött som köps i butik måste vara märkt med ursprungsland men nu vill Livsmedelsverket göra det obligatoriskt även på restaurang. ”Det här innebär förstås ökade krav”, säger Elin Häggqvist, chefsjurist på Livsmedelsverket.


Ämnen i artikeln:

Svensk DagligvaruhandelLivsmedelsmärkningLivsmedelsföretagen

Åtta av tio konsumenter vill veta vilket land köttet kommer ifrån när de äter på restaurang och tydlig information är en förutsättning för att kunna göra medvetna val. Livsmedelsverket har därför tagit fram ett förslag om att ursprungsinformation ska bli obligatorisk även när det serveras på restaurang och i storhushåll.

Kött från nöt, gris, får, get och fågel som köps i butik måste redan nu vara märkt med ursprungsland.

Förslaget som nu skickas ut på remiss innebär att restauranger och andra storhushåll ska informera konsumenterna om vilket land det kött som serveras kommer ifrån. Reglerna ska gälla oavsett om köttet är färskt eller fryst och om det är helt eller malet; informationen ska kunna lämnas skriftligt eller muntligt.

– Det här innebär förstås ökade krav på restauranger och storhushåll. Men vår ambition har varit att lämna ett förslag som så långt som möjligt håller nere både kostnaderna och de administrativa bördorna för de företag som berörs, säger chefsjuristen Elin Häggqvist.

Livsmedelsverket har fått i uppdrag av regeringen att ta fram ett underlag för en svensk anmälan till EU-kommissionen om nationella bestämmelser om ursprungsinformation för kött som serveras på restaurang, kaféer och serveringar inom vård, skola och omsorg.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.