Lagar & regler
Konkurrensverket vill ha fler verktyg för att kunna granska livsmedelsjättarna
Publicerad: 5 augusti 2022, 10:30
Foto: Monika Nilsson Lysell
Den svenska livsmedelsmarknaden, med dess få och dominerande aktörer, kan leda till högre priser för konsumenter. Det säger Martin Mandorff, enhetschef på Konkurrensverket, till DN.
Ämnen i artikeln:
PrisförändringIcas övertag på den svenska livsmedelsmarknaden, där Axfood och Coop slåss om andraplatsen, kan vara till nackdel för konsumenterna.
– Man är tryggare som konsument i andra branscher med en starkare konkurrens, säger Martin Mandorff, enhetschef för marknadsmissbruk på Konkurrensverket, till Dagens nyheter.
LÄS MER: Exklusiva siffror: Priserna rusade och Willys höjde mest – här är siffrorna för alla kedjor
Precis som i banksektorn råder en oligopolmarknad, som Konkurrensverket har svårt att granska.
– Vi ser ett behov av ytterligare verktyg för att jobba närmare dessa typer av marknader. Vi har väldigt svårt att nå fram till koncentrerade marknader med en tajt konkurrens, säger Martin Mandorff till tidningen.
Lagen om otillbörliga handelsmetoder (kallad UTP-lagen) som trädde i kraft i november 2021 behövs just för att marknaden är så koncentrerad till ett fåtal grossister, enligt Konsumentverket. Några lagöverträdelser har dock än så länge inte upptäckts.
LÄS MER: Anonyma tipsare rädda att skada sin affär – ännu ingen fälld för brott mot UTP-lagen