Lagar & regler
Gemensam annonskampanj ska minska trängsel i påskhandeln
Publicerad: 26 mars 2021, 10:19
Handelns annonskampanj för minskad trängsel i påsktider. Foto: Pressbild
Lust och inspiration i stället för pekpinnar. Nu ska Ica, Coop, Axfood, City Gross och Lidl ta hjälp av influencers för att få konsumenterna att följa myndigheternas råd om att handla ensam.
Ämnen i artikeln:
Svensk DagligvaruhandelIca SverigeCoopCoop SverigeIcahandlarnas FörbundIca GruppenAxfoodHemköpWillysBergendahlsLidlPåskhelgen är en av de största försäljningshelgerna för livsmedelsbutikerna, vilket också kan innebära en utmaning att undvika trängsel i butikerna. Många handlare, butikschefer och butiksmedarbetare kan vittna om svårigheten att få kunderna att att följa Folkhälsomyndighetens råd om att handla ensamma.
För att på ett mer lustfyllt och inspirerande sätt få kunderna att ta sin del av ansvaret för att minska smittspridningen tar de fem största dagligvaruhandelsaktörerna hjälp av influencers som Ellen Bergström, Carin Da Silva och Frida ”Goda grejer” Lund.
– Handla ensam är ett myndighetsråd till allmänheten och butiksmedarbetare får till exempel inte förhindra tillträde för personer som inte följer rådet. Det vi definitivt kan göra är att uppmana till ensamhandlande genom kommunikation och därför ville vi satsa extra och addera influencersamarbeten till våra mer traditionella annonser, säger Anna Fager Persson kommunikationschef på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel som ansvarar för kampanjen.
Foto: Pressbild
De tre influerarna kommer att publicera så kallade Insta stories nu i helgen och under nästa vecka. Samtidigt startar Svensk Dagligvaruhandel en digital annonskampanj som bland annat ska spridas i sociala medier med budskapet ”Tack för att du handlar ensam i påsk!”
– För mig känns det som en självklarhet att sprida detta budskap. Att handla ensam är ett sådant enkelt sätt för alla att kunna bidra, säger Ellen Bergström i en kommentar om samarbetet.