Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Lagar & regler

Branschutmaningen: ”Vi måste visa konsumenterna att hälsosamt är gott”

Publicerad: 4 maj 2021, 12:31

Foto: Pressbild/Livsmedelsföretagen

Fullkorn är den enskilt viktigaste kostfaktorn för hälsa. Ändå äter alldeles för få svenskar tillräckligt med fullkornsprodukter, eller är ens medvetna om de borde äta mer.
Detta är bara en av flera hälsoutmaningar som dagligvaruhandeln kan hjälpa till att lösa.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenLivsmedelsmärkningSvensk Dagligvaruhandel

Vad gör livsmedelsbranschen egentligen för att främja folkhälsan?

Det var utgångspunkten för ett digitalt seminarium som arrangerades tidigare i dag av Livsmedelspolitiska nätverket i Riksdagen.

– Det positiva svaret är att vi faktiskt kan äta oss själva och jorden friskare om vi litar på vetenskapen, säger Mai-Lis Hellénius, professor i att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar med fokus på mat och fysisk aktivitet vid Karolinska Institutet.

Hälsosam mat är den som Livsmedelsverket rekommenderar och som mer populärt brukar gå under namnet ”Medelhavskosten”. Mat med mycket grönsaker, fullkorn och vegetabiliska fetter men desto mindre socker, salt och rött kött.

Och det branschen kan göra för att lyfta den handlar bland annat om hälsosam produktutveckling, märkning med nyckelhål och attraktiv exponering i butiken för att göra det lättare för konsumenterna att välja rätt.

– Vi måste mota bort fördomarna och visa konsumenterna att det som är nyttigt faktiskt kan smaka väldigt gott, säger Lovisa Martin Marais, nutritionschef på Lantmännen som gjort succé med sina (relativt nya) hälsosamma snacks av fullkornsråg som alternativ till chips.

Utmaningen är att det enligt den EU-gemensamma lagstiftningen inte är tillåtet att framhålla fullkornets stora betydelse för hälsan, samtidigt som ganska få konsumenter är medvetna om det.

– Vi kan säga att en produkt innehåller si eller så mycket fullkorn men vi får inte berätta att produkten är bra för hälsan, säger Lovisa Martin Marais.

– Sverige behöver bli pådrivande i arbetet med att inte begränsa den här typen av hälsopåståenden. Folkhälsopolitiken måste gå hand i hand med märkningspolitiken, säger Elisabet Rytter, ansvarig för forskning och nutrition på Livsmedelsföretagen.

 

 

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.