Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Innovation

Vettig etikett – reaktivt bläck ska minska svinnet i köttdisken

Publicerad: 1 mars 2021, 10:35

Snart kan en helt ny typ av intelligenta etiketter bli det nya svinnsmarta. Första pilottestet blir i köttdisken.

Foto: Fredrik Persson

Interaktiva etiketter på livsmedelsförpackningen som skiftar färg när innehållet börjar blir dålig kan snart bli verklighet. Det svenska innovationsföretaget Innoscentia har utvecklat tekniken som snart ska testas skarpt i butik.


Ämnen i artikeln:

LeverantörLivsmedelsföretagenMatsvinn

När forskarstudenten Martin Olsson vid Lunds universitet blev magsjuk två gånger på raken efter att ha ätit dåligt kött föddes idén om att ta fram en smart sensor som mäter koncentrationen av de gaser som bildas när maten bryts ned.

– Han utvecklade ett så kallat reaktivt bläck som binder restprodukter från bakteriernas metabolism, en idé som vi sedan utvecklat vidare, säger Erik Månsson, vd för Innoscentia. 

Erik Månsson, vd för Innoscentia.

Foto: Erik Lindberg

Bläcket trycks på ett plastsubstrat som släpper igenom gaserna men som förhindrar att det kommer i kontakt med maten. Resultatet är en etikett som placeras inuti matförpackningen och som inte är ett lika trubbigt redskap som den vanliga ”bäst-före-märkningen”.

– Med hjälp den här tekniken kan man minska matsvinnet både i butiken och hemma hos konsumenterna.

Etiketten finns i två varianter, en analog och en digital. I den analoga byter bläcket färg när gaskoncentrationen passerar en förutbestämd nivå och indikerar på så sätt att maten inte längre är ätlig.

I den digitala varianten ändras ledningsförmågan i bläcket beroende på koncentrationen av gaserna; därmed går det att följa nedbrytningsprocessen och se hur lång tid det är kvar innan innehållet måste konsumeras.

Nu i vår ska de testas ska ute i handeln, initialt på färskpackade köttprodukter hos en av de större butikskedjorna.

– Vi börjar med köttet eftersom det är där vi verkligen kan göra skillnad. Dels är kött en högvärdesprodukt som gör att svinnet blir ganska dyrbart, dels är kött det livsmedel som har störst påverkan på miljön, säger Erik Månsson, som tror och hoppas att etiketterna kan lanseras kommersiellt i slutet på året eller i alla fall i början på nästa.

Exakt vad kostnaden landar på vill han inte gå ut med men någonstans runt 50 öre för den analoga versionen och en krona för den digitala.

Innoscentia har samarbetat med det statliga forskningsinstitutet RISE för att ta fram prototyperna. Utvecklingsarbetet har stötts av Vinnova och man har även tagit in flera miljoner kronor i riskkapital. Tekniken är redan patenterat i både Europa, USA och Kina.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News