Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Innovation

Tyska lågprisjätten ger sig in i spelet  för att locka nya kunder

Publicerad: 2 februari 2021, 10:37

Foto: Aldi

Aldi gör entré på den snabbväxande spelmarknaden. Den tyska lågprisaktören startar kanalen ”Aldi Gaming”.


Tyska lågprisjättens satsning på ”Aldi Gaming” sker på streamingplattformen Twitch som är populär bland ”gamers”, spelintresserade i alla åldrar, men främst yngre.

Lanseringen är en gemensam satsning mellan varumärket Aldis två, juridiskt skilda, delar: Aldi Nord och Aldi Süd.

De båda lågpriskedjorna vill nu erbjuda ett brett strömmat innehåll, som till exempel liveevent, instruktionsfilmer, kundservice, tävlingar och förstås spel i olika former.

Spel och gaming är en internationell tillväxtraket under coronapandemin, med många konsumenter som är låsta på hemmaplan. Under det första halvåret 2020 växte till exempel försäljningen av spel och spelkonsoler i Tyskland med 27 procent.

Den Amazon-ägda plattformen Twitch har under de senaste åren utvecklats till en mötesplats för spelintresserade – och här vill nu Aldi bygga sitt varumärke och locka nya målgrupper.

”Vår nya spelkanal på Twitch är den perfekta plattformen för oss att koppla upp genuin kommunikation med en tydlig målgrupp som är ny för oss”, säger Sabine Santis, marknadsdirektör hos Aldi Nord, till Retail Detail.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News