måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Innovation

Så fick Ica e-handelskunden att byta till hälsosammare alternativ: ”Många uppskattade funktionen”

Publicerad: 30 november 2022, 11:00

Sofie Karlsson på IcaX som är ansvarig för projektet. Foto: Björn Dalin

Ica Gruppen har genom sin innovationshub testat hur man kan hjälpa e-handelskunder att göra mer hälsosamma val. En majoritet av dem som testat funktionen bytte till en alternativ produkt som föreslogs.

Ämnen i artikeln:

Ica Gruppen

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


IcaX har genomfört ett test för att se hur man kan hjälpa kunder som e-handlar hos Ica att göra mer hälsosamma val. 

Tre olika funktioner har testats: 

Smarta byten – kunden har blivit erbjuden en alternativ vara som kan innehålla mer fibrer eller mindre socker, till exempel fullkornspasta i stället för pasta som enbart är gjord på vete. Kunden får även upp en informationstext från en dietist där den kan läsa mer om varför produkten är bättre ur ett hälsoperspektiv. 

Hälsoprofilen – kunden har själv kunnat välja sina hälsopreferenser och utifrån dessa inställningar har varor taggats och sorterats. Här har kunden haft en mängd olika hälsopreferenser att välja på, bland annat nyckelhålsmärkt, veganskt, låg fetthalt, hög fiberhalt och låg sockerhalt. 

Hälsofiler – filtret har hjälpt kunden att på ett enklare sätt kunna sortera på de hälsosamma varor som den vill ha, till exempel finns filter för äggfritt och produkter från Sverige. 

LÄS OCKSÅ: Fem år av flippar och floppar – här är lärdomarna av Icas experimentverkstad: ”Allt är lärande”

– Vi ville testa en lösning som ger ett ökat mervärde för kunderna och som gör det enklare att handla mer hälsosamt utan att aktivt behöva planera för det. Det ska vara enkelt för alla att göra hälsosamma val i vardagen.  Många kunder uppskattade funktionen och nu kommer vi att utvärdera och besluta om vi ska jobba vidare med en långsiktig implementering, säger Sofie Karlsson, som är ansvarig för projektet hos IcaX i en kommentar. 

Resultatet visar att en majoritet av kunderna som testat funktionen väljer att byta till de mer hälsosamma alternativen som föreslås, skriver Ica Gruppen i pressmeddelandet. Dessutom visar testet att kunderna köpte nya typer av varor, som de inte brukade handla tidigare. 

Efter avslutat test har en enkätundersökning genomförts bland kunderna. Den visar att många är positiva till funktionen. 38 procent uppgav att den fått dem att ändra sitt handlingsbeteende. Många kunder uppgav också att de fått en större insikt i hur mycket socker det faktiskt finns i vissa produkter som de brukar handla. 

IcaX genomförde testet mars-maj 2022. Drygt en miljon kunder erbjöds att testa funktionen. När det gäller att klassa vad som anses som hälsosamt utgick IcaX från Livsmedelsverkets, EU:s och WHO:s rekommendationer. 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev