Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innovation

Så arbetar butikerna för att skapa en riktigt god jul för alla

Publicerad: 20 December 2020, 20:30

Foto: Gettyimages

En annorlunda jul, visst, men inte mindre god för det. I år är det ovanligt många butiker och handlare som engagerar sig för att sprida värme i kylan. Det görs även mycket på central nivå inom de olika kedjorna för att tillsammans göra skillnad.


Julen handlar om att ge, och ge är det många som vill göra – kanske lite extra detta coronaår. Bergendahls samlar exempelvis in och skänker bort leksaker medan Coop skänker en krona per såld burk av sina egna pepparkakor till förmån för utsatta barn via organisationerna Bris och Friends. 

Willys dubblar panten under hela december, pengar som går till Rädda barnen. Kedjan skänker även julmat till behövande via de välgörenhetsorganisationer som kedjan till vardags har matsvinns-samarbeten med, såsom Frälsningsarmén, Stadsmissionen och Svenska kyrkan.

Läs mer: City Gross skänker kläder och skor till hemlösa: ”Känns bra inombords” 

– I år är det många organisationer som kommer att dela ut matkassar snarare än att bjuda på julbord på grund av pandemin, och då hjälper vi till och bidrar med mat till kassarna, säger kommunikationschefen Johann Eurén.

Hemköp stöttar sin samarbetspartner SOS Barnbyar lite extra under december, via en kampanj där varje pepparkakshus som taggas på ett visst sätt i sociala medier ger 50 kronor i bidrag.

– Det har varit en succé och otroligt många fina pepparkakshus som har bakats och taggats, säger Elin Jarl, pr- och pressansvarig på Hemköp.

Läs mer: Kvantum håller på traditionen – bjuder alla kunder på julbord 

Inom Ica har ett 60-tal populära varor fått ny julskrud där etiketten berättar att just den här pepparkaksburken eller saffranspåsen gör skillnad. Varje vara bidrar nämligen med ören eller kronor som i slutändan blir ett stort bidrag till Röda Korsets arbete i Sverige. Pengarna går bland annat till hälsoarbete och frukostklubbar för barn och ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden.

Lidl Sverige genomför en julklappsinsamling med Allwin för fjärde året i rad. Både kunder och medarbetare kan lämna in julklappar i butikerna som sedan hämtas och delas ut till olika hjälporganisationer och kyrkor i Sverige.

Förra året samlades över 2 000 klappar in, plus lika många barnböcker från det egna sortimentet.

– I år hoppas vi samla in ännu fler klappar för att göra julen lite bättre för alla de familjer som har det tufft, säger Gabriella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör. 

Handlaren Pelle Collins på Ica Kvantum Munkebäck skänker en halv miljon kronor till Stadsmissionen.

– Det är en fenomenal organisation som gör mycket gott, och behovet är enormt, säger han.

Han brukar bidra med 100 000 kronor varje jul men blev triggad när Volvo skänkt 250 000 kronor.

– Det går bra för oss och då vi vill ge tillbaka. 

Klappar till vilda barn

Coop i Norrbotten samarbetar med Vildakidz, en ideell förening som driver året-runt-aktiviteter för utsatta barn. Varje år samlar butikerna in julklappar som kunderna skänker. I år genomförs samarbetet på ett lite annat sätt på grund av smittoläget, där kunderna kan swisha en slant i stället för att lämna inslagna paket.

Bland nätbutikerna finns också många goda initiativ. Som exempelvis Mat, som från och med 17 december skänker en måltid via Stadsmissionen för varje ny följare på Instagram.

Eller som Mathem, som auktionerar ut en matlagningskväll för ett sällskap på upp till fem personer med stjärnkocken Jonas Lagerström (känd från tävlingen Kockarnas Kamp) via Tradera. Cookalongen sker digitalt, alla ingredienser körs hem till dörren och pengarna går direkt till Musikhjälpen 2020.

 

Granna granar gör gott

Ica Nära Björnänge och handlaren Per Nyberg stöttar Åre Ridklubb genom sin stora julgransförsäljning. För varje såld gran skänker butiken 100 kronor till ridklubben, redan nu är 900 grannar sålda eller förbeställda.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.