Innovation
Ny vegoprodukt ska lyfta hållbarhet till en högre nivå
Publicerad: 14 oktober 2021, 12:09
Socialt och miljömässigt hållbart. Cashewmeetly är gjord på restprodukter från nötodlingar. Foto: Pressbild
Axfood lanserar en helt ny typ av växtbaserat alternativ till kött i samarbete med den sociala entreprenören Linnéa Falkinger. Produkten är gjord av restprodukter från produktion av cashewnötter. ”En jätteintressant produkt”, säger Johan Neuman, affärsområdeschef på Dagab.
För varje cashewnöt som skördas kastas ett helt ätbart och näringsrikt så kallat cashewäpple, alltså det som är runt omkring nöten. Bara i Afrika ruttnar 16 miljoner ton cashewäpplen varje år i samband med skörden av cashewnötterna.
Det är bakgrunden till den nya och hållbara vegoprodukt som Axfood nu lanserar tillsammans med den sociala entreprenören Linnéa Falkinger: Cashewmeetly.
– Jag vill bygga ett varumärke som gör gott för både människan, klimatet och ekonomin, säger hon.
Linnéa Falkinger, social entreprenör och livsmedelsinnovatör. Foto: Pressbild
Idén är alltså att ta vara på cashewäpplet och förädla det på plats i Senegal, både för att skapa nya lokala arbetstillfällen till annars arbetslösa kvinnor och för att f fram ett mångsidigt och naturligt växtbaserat alternativ till kött i matlagning.
Men för att verkligen göra skillnad krävs volymer. Via livsmedelsinkubatorn Krinova Science Park i Kristianstad fick Linnéa Falkinger kontakt med Axfood i början av året.
– Genom det här samarbetet får jag en chans att nå marknaden brett och på flera olika sätt. Förhoppningen är att kunna etablera Cashewmeetly globalt, och starta fler hållbara cirkulära produktioner i andra länder, säger hon och förklarar att det är en väldigt mångsidig matlagningsprodukt – helt utan tillsatser.
Man kan både koka, steka, woka och grilla vegoköttet, eller lägga i matberedaren och köra till färs. Det smakar fruktigt, lite syrligt och har bra tuggmotstånd.
– Samarbeten med entreprenörer är viktigt för att kunna utveckla och sätta nya hållbara produkter på marknaden, säger Johan Neuman, affärsområdeschef på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.
– Prisvärd, bra och hållbar mat är kärnan i vad vi gör, och det här en jätteintressant produkt som uppfyller alla de kriterierna – och som dessutom har en stark social dimension i produktionsländerna.
Fem gånger mer C-vitamin än apelsin
Cashewmeetly består av 100 procent förädlat cashewäpple, en så kallad falsk frukt som ser ut som en blandning mellan en paprika och ett äpple.
Cashewäpplet är kalorisnålt och är en naturlig källa till mineraler, järn, fosfor, kalcium, protein, kalium, fibrer och karotin, det innehåller även fem gånger så mycket C-vitamin som en apelsin.