Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Innovation

Ny studie: Kunderna missar 99,7 procent av sortimentet i butiken

Publicerad: 9 december 2021, 13:23

Kundbeteendet i matbutiken har förändrats kraftigt under pandemin , enligt en ny studie från Retail Academics som gjorts på uppdrag av DLF.

Foto: Shutterstock

Kunderna tillbringar allt mindre tid i matvarubutiken – men vill ha desto mer inspiration. Det visar världens största beteendestudie i matvarubutik, som Retail Academics har gjort på uppdrag av DLF.


Ämnen i artikeln:

Svensk HandelSvensk Dagligvaruhandel

Att onlineförsäljningen ökade under coronapandemin, det vet vi. Men hur har konsumenternas beteende i den fysiska butiken förändrats under samma tid?

Det har Retail Academics tagit reda på via omfattande beteendestudier i matbutik, där man med hjälp av eye tracking-glasögon – som filmar och följer ögats rörelser i detalj – kodat av kundernas beteende i butik.

Resultatet visar att kunderna tillbringar allt mindre tid i butiken. I en supermarket stannar man 7,5 minuter, vilket är en minskning med 2,5 minuter sedan 2017.

Kunderna besöker även färre avdelningar; i en hypermarket besöker man drygt fem avdelningar, vilket är två mindre än innan pandemin.

Många har även mer bråttom och håller sig till huvudkundvarvet, där hela 35 procent av tiden är transport i en hypermarket. Motsvarande siffra för 2017 var 21 procent.

– Både tidsminskningen och hur vi rör oss kommer att påverka försäljningen i butiken, säger Patrik Thulin, vd på Retail Academics.

Stora förändringar har också skett i butikens olika avdelningar. Kunderna tillbringar 50 procent mer tid i djupfrystavdelningen samtidigt som besöksfrekvensen i avdelningarna för färskt kött och fågel minskat med en tredjedel.

– Vi som jobbar hemifrån efterfrågar snabba luncher, varför djupfrystkategorin ökat markant. 

Studien visar även att i en hypermarket med 30 000 varor uppmärksammar kunden bara 76 unika varor. Det innebär att kunden missar 99,7 procent av butikens totala sortiment. Av dessa 76 varor köper man till slut i genomsnitt endast 14 – en minskning med två varor sedan 2017. 

– Vi konsumenter är extremt vanestyrda och har ett perceptuellt filter när vi går genom butiken. Detta måste butikens alla varumärkesleverantörer förhålla sig till för att kunna sälja sina produkter, säger Patrik Thulin.

Ett sätt att bryta kundens autopilot är inspiration, något som efterfrågas av 25 procent av kunderna. Bristen på inspiration i butik är samtidigt något som kunderna saknar, trots att studien visar att exponeringar som bidrar till inspiration säljer nästan dubbelt så bra. 

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.