Innovation
Historiskt trendbrott för hållbar mat i Orklas undersökning: ”Har helt enkelt inte råd”
Publicerad: 13 april 2023, 12:36
2020 lanserade Orkla varumärket Frankful med växtbaserade taco-ingredienser och flera produkter av räddade råvaror.
Foto: eric österlin
Oron för livsmedelsförsörjning och naturkatastrofer ökar, medan andelen konsumenter som försöker köpa hållbara produkter minskar. Det visar Orklas hållbarhetsbarometer.
I en debattartikel hos nyhetsportalen Alltinget skriver Orklas svenska vd:ar om hur prisökningar på mat får hushållen att välja bort hållbara produkter. I Orklas hållbarhetsbarometer minskar andelen konsumenter som säger att man försöker köpa produkter som är hållbara, från 69 procent 2019 till 63 procent 2022. Det är första gången i undersökningens historia som andelen minskar. Under samma period ökade svenskars oro för naturkatastrofer från 9 procent till 36 procent, och oron över livsmedelsförsörjningen från 19 till 23 procent.
”Vi har helt enkelt inte råd att leva efter vår övertygelse när vi väl står i matbutiken” skriver Henrik Julin, vd Orkla foods Sverige, och Patrick Axzell, vd Orkla confectionery & snacks.
LÄS OCKSÅ: Internrevisorns idé fick Fazer att satsa en halv miljard på ny fabrik
Patrick Axzell och Henrik Julin. Foto: Press / Sophie Håkansson
Debattörerna menar att svenska matproducenter tagit ett stort ansvar för att driva omställningen till ett hållbart livsmedelssystem. ”För att kunna accelerera omställningen behövs också ökat politiskt stöd.”
Orklas vd:ar uppmanar regeringen att lyfta hållbar livsmedelsproduktion i den nya livsmedelsstrategin utformas, bland annat genom långsiktig finansiering som till exempel Klimatklivet och Industriklivet för åtgärder som styr mot ökad hållbarhet.
LÄS OCKSÅ: Försäljningen av hållbar mat sjunker – då lyfter Axfoods krav på slopad moms igen