Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Innovation

Hetaste konsumenttrenderna 2021: Svenskt, premium och hälsosamt

Publicerad: 9 mars 2021, 12:10

Svenskt, lyxigt och hälsosamt är tre starka mattrender för 2021.

Foto: Pressbild

Lokalproducerat, lyxigt och hälsosamt är de tre starkast lysande trenderna enligt en färsk undersökning bland svenska livsmedelsföretag. Och att bredda kundbasen och nå ut med produkterna via fler försäljningskanaler än dagligvaruhandeln står högt upp på önskelistan.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsföretagenSvensk Dagligvaruhandel

När branschorganisationen Livsmedelsföretagen ber sina medlemsföretagen ranka vilka konsumenttrender som har störst påverkan på produktionen placerar sig svenskt- och lokalproducerat på första plats för femte året i rad. Hela 67 procent av medlemsföretagen pekar på pandemin som en viktig förklaring till det starka suget på svenskproducerat.

– Med fem förstaplatser i rad kan vi slå fast att det svenska ursprunget inte är en lättflyktig trend. Snarare pekar mycket i dagens samhällsutveckling på en större medvetenhet bland konsumenter om värdet av svensk/lokalproducerat. Det svenska känns tryggt, säkert och bekant, och det är viktiga faktorer, inte minst i dessa tider, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

På plats två i trendtoppen hamnar premiumprodukter. Det finns mycket som talar för att många konsumenter kompenserar inställda restaurangbesök med fler lyxiga produkter i kundvagnen.

Tredjeplatsen intas av hälsoprodukter, och företagen arbetar hårt med att tillgodose konsumenternas växande intresse för en hälsosam livsstil med fokus på träning och kosthållning.

När pandemin väl har lagt sig, vad ser företagen inom svensk livsmedelsproduktion som viktiga framåtsyftande satsningar?

En betydande majoritet av företagen, 60 procent, anger att produktutveckling är det som är mest angeläget när pandemin väl lagt sig.

Näst mest angeläget enligt företagen är att bredda kundbasen och nå ut via fler försäljningskanaler.

− Kundernas preferenser förändras ständigt och omsättningshastigheten i företagens produktportfölj går allt snabbare. Och att vilja bredda kundbasen kan ju närmast ses som en form av riskminimering. Man vill helt enkelt minska den dominerande betydelsen av en enskild försäljningskanal, vilket för många företag handlar om det stora beroendet av svensk dagligvaruhandel, säger Carl Eckerdal.

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News