Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Innovation

Färsodlarna skalar upp Axfoundations innovation – ska göra vardagsmaten grönare

Publicerad: 23 Februari 2021, 13:17

Uppskalning pågår. Nu ska den svenskodlade baljväxtfärsen möta en bredare marknad.

Foto: Pressbild

Den prisbelönta baljväxtfärs som Axfoundation utvecklat av svensk sötlupin, åkerböna och gråärt ska nå ut till en bredare marknad. Uppskalningen av konceptet görs av uppstickaren Färsodlarna.


Ämnen i artikeln:

AxfoodLivsmedelsföretagenProduktutvecklingProduktnyheter

Idén att ta fram ett svenskt och växtbaserat alternativ till traditionell köttfärs föddes för flera år sedan på Torsåker gård utanför Upplands Väsby. Här har Axfoundation tillsammans med både handel, kockar och lantbrukare utvecklat innovationen från böna till färdig produkt.

– Vår ambition var att bidra till en ökad efterfrågan på svenska baljväxter och samtidigt bidra till minskad konsumtion av icke hållbart producerat kött, säger Madeleine Linins Mörner, programansvarig för Framtidens mat på Axfoundation.

Baljväxtfärsen har fått stort genomslag med ökade volymer i både dagligvaru- och restaurangbranschen. För att nå ut till en bredare marknad lämnar Axfoundation nu över den fortsatta kommersialiseringen till det nystartade bolaget Färsodlarna. Första produkten lanseras i dagligvaruhandeln i mitten av mars under namnet ”Svenskodlad färs”.

– Vårt mål är att ge människor tillgång till god och växtbaserad mat som är lätt att tillaga. Då gör vi det enkelt och gott att minska sitt klimatavtryck, säger vd Oddgeir Hole.

Enligt Madeleine Linins Mörner är övergången till en kommersiell partner given:

– Vi har bevisat att det går, nu är det dags att lämna över stafettpinnen till en kommersiell aktör som kan ta färsen vidare in i ännu fler svenska kök, säger hon.

Växtbaserat protein

* Marknaden för växtbaserade proteinprodukter har vuxit med nästan 16 procent per år de senaste tre åren.

* Andelen svenska råvaror i de växtbaserade proteinprodukter som finns på marknaden är liten; i stället är det importerad soja som dominerar.

* Endast 2 procent av all odlingsmark i Sverige används för baljväxter. 80 procent av den svenska baljväxtproduktionen går till foder medan 3 procent av skörden hamnar på tallriken. 

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.